Hammersborgtunnelen må bygges om i forbindelse med arbeidene med regjeringskvartalet, og blir som et resultat av denne ombyggingen oppgradert til dagens standard. Arbeidene med Vaterlandstunnelen skal utføres som et ordinært oppgraderingsprosjekt. Arbeidene på tunnelene vil bli utført i samme entreprise fordi trafikksystemet til de to tunnelene henger sammen og tunnelene kan derfor ikke kan stenges separat.
Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.
De viktigste endringene fra dagens veisystem
- Hammersborgtunnelen, som i dag består av flere sammensatte kulvertsystemer (støpte betongtunneler), bygges som sammenhengende ny kulvert fra Akersgata og østover til Møllergata. Store deler av dagens trasé senkes, og tunnelen forlenges mot øst med cirka 100 meter.
- Dagsonen mellom tunnelene halveres til cirka 70 meter, mot cirka 140 meter i dag. Rampene til og fra gatenettet ved Vaterlandtunnelens vestre portalen senkes.
- Vaterlandtunnelen blir om lag 40 meter kortere enn i dag, da dagens overbygg ved vestre portal fjernes.
- Rampetilknytninger til Akersgata, Hospitalsgata og Mariboes gate fjernes.
- Det bygges arkade for gangtrafikk innenfor fasaden i kvartalet Møllergata 24/Hammersborggata 17 (Megazone) for gangtrafikk mellom Mariboes gate og Møllergata. Fortau langs Folkets hus fjernes og erstattes med arkade for gangtrafikk innenfor fasaden.
- Vaterlandstunnelen oppgraderes.
Prosjekt har en estimert anleggsperiode på tre år. Dette innebærer at Ring 1 vil være helt stengt fra Pilestredet i vest til Torggata i øst, inkludert Vaterlandstunnelen i anleggsperioden, heter det i meldingen.
Byggherren vil for øvrig kunngjøre en egen konkurranse for å skaffe en egen
rådgiver som skal bistå byggherren under prosjektet. Utlysingen skjer i løpet av vinteren/våren 2023.
I konkurransegrunnlaget er frist for ferdigstillelse satt til 1. juni 2027.
Dette blir en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet skal plukke ut tre kvalifiserte entreprenører å forhandle med.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse i Brynsengfaret 6A 23. november.
Og frist for å melde seg på til konkurransen er 13. desember.
Døpt: Kaller det verdens mest miljøvennlige bilskip