BRUER

Østre Trøsken bru i Sarpsborg er åpen igjen for tunge kjøretøy

Fredag 7. juli kan alle trafikanter igjen krysse Trøsken bru på fylkesvei 114.

Fv. fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes, som foresto åpningen. Videre Desirê Craigs, hovedutvalgsleder i Sarpsborg kommune, byggeleder i Viken Vibeke Larsen og anleggsleder Aurimas Danius fra entreprenør Consolvo.
Fv. fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes, som foresto åpningen. Videre Desirê Craigs, hovedutvalgsleder i Sarpsborg kommune, byggeleder i Viken Vibeke Larsen og anleggsleder Aurimas Danius fra entreprenør Consolvo. Foto: Jens Tore Veum/Viken fylkeskommune
7. juli 2023 - 15:21

Det er ei stålbjelkebru med betongdekke som ble bygd i 1967, og Trøskenveien som er hovedforbindelsen mellom Indre Østfold og byene i nedre del av fylket.

– Fylkeskommunen har investert 32 millioner kroner i vedlikehold og forsterkning av Østre Trøsken bru, fordi slike tiltak er avgjørende for å sikre lang levetid på bruene våre, sier Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel, i en nyhetsmelding fra fylket.

Prosjektet er del av programmet for brufornyelse i Østfold.

Har forsterket brua

I forbindelse med vedlikeholdet har brua også blitt forsterket, slik at de aller tyngste kjøretøyene heretter kan passere, med akseltrykk på ti tonn og samlet vekt inntil 60 tonn.

– Dette er viktig for næringslivet. Ikke minst har skogindustrien vært opptatt av å fjerne flaskehalser slik at tømmer kan fraktes mer effektivt, noe som vil være til nytte for våre lokale treforedlingsbedrifter, sier Olav Skinnes.

Stålbjelkebrua med betongdekke ble bygd i 1967. <i>Foto:  Viken fylkeskommune</i>
Stålbjelkebrua med betongdekke ble bygd i 1967. Foto:  Viken fylkeskommune

ÅDT er på 1600, og ni prosent er tunge kjøretøy.

Åpnes som planlagt

Byggearbeidet har pågått siden 15. august i fjor og brua åpnes nå i tråd med framdriftsplanen.

– Vi er glade for å kunne åpne brua som planlagt og håper publikum vil bli fornøyd med vårt arbeid, sier byggeleder Ingrid Vibeke Larsen i Viken fylkeskommune. 

Til å forsterke brua er det til sammen brukt 31 tonn stål i en samvirkekonstruksjon, der de bærende stålbjelkene og betongdekket forsterker hverandre.

Det praktiske arbeidet med vedlikehold omfatter alt fra sandblåsing av stålkonstruksjoner, til støp og betongreparasjon, samt legging av membran og ny asfalt på brudekket med mer.

Slutt på restriksjonene

I hele byggeperioden har det vært restriksjoner på trafikken, der tunge kjøretøy ble omdirigert.

– Vi var opptatt av å unngå rystelser fra passerende kjøretøy mens vi jobbet på brua, der tunge kjøretøy ble vurdert som den største utfordringen. Vi valgte derfor en løsning der kun personbiler fikk passere i et kjørefelt det meste av tiden, sier byggeleder Vibeke Larsen i Viken fylkeskommune.

En elektrisk lastebil lader på Askos regionslager på Kalbakken i Oslo. Så langt i år ligger andelen nye, elektriske lastebiler på 12 prosent.
Les også

Salget av ellastebiler bremser opp: – Ikke i rute

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.