Vegvesenet lyste i juni ut en kontrakt for å skifte ut lysanlegget i både Mundalsbergtunnelen og Bjørsviktunnelen på E39 i Alver kommune i Vestland.
Armaturene er bare fem år gamle, men har irret så kraftig at det er fare for at de detter ned.
Tilbudsfrist var 25. august. Deretter har det tatt sin tid, blant annet med avklaringer, men nå melder Vegvesenet at oppdraget er tildelt Otera Traftec.
Men mange ville ha denne jobben. Hele ni firmaer ga tilbud:
Entreprenør | Tilbudssum i kr eks. mva. |
Otera Traftec | 7.546.547 |
Mesta | 8.023.704 |
Aventi Installation | 8.144.098 |
BMO Tunnelsikring | 8.991.885 |
NLI Elektrosystemer | 9.179.258 |
Kraftmontasje | 9.223.279 |
OneCo Infra | 10.772.375 |
Roxel Infra | 11.886.932 |
Eviny Solutions | 12.752.881 |
Vegvesenet beregner at Mundalsbergtunnelen har rundt 240 armaturer, mens Bjørsviktunnelen har rundt 165 armaturer. Avstanden mellom de to tunnelene er rundt 15 kilometer.
Frist for å bli ferdig med oppdraget var i konkurransegrunnlaget satt til 15. februar 2023, men det skal nok holde hardt nå. Karensdato er 14. november.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen