Fortsatt har ikke kanadiske myndigheter frigitt informasjon som bidrar til å forklare hva som fikk et helikopter av typen Sikorsky CH-148 Cyclone til å styrte i Det joniske hav utenfor kysten av Hellas onsdag 29. april.
Alle seks om bord i det militære helikopteret omkom i ulykken som skjedde i forbindelse med øving sammen med italienske og tyrkiske fartøyer.
CH-148-helikopteret opererte fra fregatten HMCS Fredericton som deltar i den ene av Natos to stående fregatt- og destroyerstyrker (SNMG2).
Ulykken skjedde nær fregatten, og det finnes følgelig mange øyenvitner. CBS News har snakket med flere av dem.
![CH-148 Cyclone-helikopter på dekket på den kanadiske fregatten HMCS Fredericton tidligere i 2020.](https://images.gfx.no/130x87/2568/2568665/20200130RPAA0014D007.jpg)
Norge har god grunn til å følge nøye med på undersøkelsen av et helikopterhavari i Middelhavet
Lavtflyging
Ifølge den kanadiske kringkasteren oppgir flere av deres anonyme forsvarskilder at helikopteret fløy i høy hastighet i lav høyde og gjennomførte det de kaller «brownie run», som handler om å ta bilder. Uten forvarsel skal snuta brått ha pekt ned, og helikopteret fløyet rett i sjøen.
Fire av de seks omkomne er ennå ikke funnet. Vraket ligger også fortsatt på cirka tre tusen meters dyp, og hevingen er nå under planlegging.
Havariinspektørene i det kanadiske flyvåpenet har imidlertid fra tidlig av hatt tilgang til data fra ferdsskriver og taleregistrator. Helikopteret var utstyrt med en utvendig montert såkalt «Recorder Beacon Airfoil» (RBA) som flyter.
![CH-148 Cyclone-helikopter på dekket på den kanadiske fregatten HMCS Fredericton tidligere i <i>undefined: Det kanadiske forsvaret</i>](https://images.gfx.no/290x/2572/2572676/20200122RPAA0003D006.jpg)
Ulykken skjedde før solnedgang i godt vær. Ut fra det kildene har opplyst, virker det ikke som noe synlig, katastrofalt – eksempelvis av typen mekanisk sammenbrudd – har inntruffet i lufta før krasjen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det er ikke så rart om styringssystemet blir satt under lupen, ikke minst ettersom dette er noe som har sviktet tidligere på den vesle og unge flåten.
Fly-by-wire
CH-148 er utstyrt med fly-by-wire (FBW), altså elektronisk styring. Det er blant områdene hvor den skiller seg fra sin sivile søster S-92A som er så viktig blant annet for norsk luftfart og petroleumsnæring.
CH-148 ble satt på bakken i to måneder i 2017 på grunn av feil på det trippelredundante systemet. Denne hendelsen endte godt, og helikoptrene ble satt i drift igjen etter at Sikorsky gjennomførte en programvareoppdatering, skrev Flightglobal denne sommeren.
FBW er ikke så vanlig i helikopterverdenen, men det finnes på noen militære maskiner. Eksempelvis på NH90, som blant andre Norge er i ferd med å ta i bruk som fregatthelikopter. Bell 525 Relentless, som er i innspurten før sertifisering nå, blir det første sivile helikopteret med FBW.
![Det italienske SH101-helikopteret ble heldigvis liggende på dekk etter havariet, og de seks om bord slapp fra ulykken uten skader.](https://images.gfx.no/130x87/2493/2493770/sh101-1.jpg)
Enda en AW101 havnet på siden - nå på dekket på en italiensk fregatt
Det er kun Canada som opererer CH-148 som de til slutt skal ha 28 av. Tidlig operativ evne (IOC) ble erklært for litt under to år siden, og full operativ evne er planlagt i 2025, ifølge det kanadiske forsvarsdepartementet.
Cyclone-prosjektet har vært belemret med mange forsinkelser, noe som har ført til at forgjengeren CH-124 Sea King har måttet fly lengre enn planlagt – en melodi som vil låte kjent også i Norge.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Forsvaret kritiseres
Det kanadiske forsvaret undersøker ulykken selv, og har så langt bidratt med svært lite faktainformasjon om omstendighetene så langt, noe de nå høster en del kritikk for hjemme i Canada.
CBS viser til at det var Nato og Hellas som først bekreftet ulykken, og at det tok nesten ei uke før forsvaret erkjente at havariet hadde skjedd nært fregatten.
CH-148-flåten befinner seg fortsatt på bakken.
![De fire siste månedene av 2019 utførte Royal Canadian Air Force (RCAF) luftkontroll i Sentral- og Øst-Europa i Air Task Force-Romania på vegne av Nato. Her er et kanadisk CF-18 sammen med rumenske MiG-21.](https://images.gfx.no/130x87/2534/2534988/thumb-xwIQ81.jpg)
Valgte og vraket F-35: Kanadisk kampfly-vingling går mot slutten