Pilotprosjektet går ut på at byggekraner som brukes til å bygge bruer skal drives med strøm fra et stort batteri i stedet for dieselaggregater. Skagerak Energi lader batteriene utenfor anlegget og transporterer strømmen dit den trengs, uten behov for store oppgraderinger av det lokale kraftnettet. skriver Nye Veier i en pressemelding.
Energi på boks
– Vi har utviklet en løsning for mobile batterier. Det er et fleksibelt system, som kan tilpasses ulike behov på bygge- og anleggsplassene. Krana i Langangen får driftsstrøm direkte fra batteriet, men det er også mulig å bruke teknologien til å lade for eksempel en batteridrevet gravemaskin, forklarer Håvard Hadland, teknisk ansvarlig i Skagerak Energis avdeling for innovasjon og forretningsutvikling, i meldingen.
Den store byggekrana kan gå opptil en uke på energien fra ett batteri med dagens arbeidsoperasjoner. Når krana kommer i full drift senere i prosjektet, kommer Skagerak Energi til å levere fulladede batterier oftere. Systemet gjør det mulig å levere energi på en fleksibel måte som raskt kan skaleres opp og ned etter behov. Hadland og kollegaene følger energistatusen på en app og sørger for levering til riktig tid.
Klima- og miljøambisjoner er kommet for å bli
Eiffage Génie Civil bygger E18 Rugtvedt-Langangen for Nye Veier. De er det tredje største entreprenørselskapet i Frankrike med 75.000 ansatte, og motiveres av norske klima- og miljøambisjoner.
– Vi gjør det vi kan for å møte kravene fra norske myndigheter. Vi er interesserte i å se på teknologier og utvikling for å nå ambisiøse mål om fossilfrie anleggsplasser. Eiffage har store ambisjoner om å redusere vårt karbon-fotavtrykk. Mobile batterier, gir oss en god anledning til å teste ut klimavennlige løsninger, og skaffe oss ny kompetanse, understreker miljøleder i Eiffage, Cyrille Beaux.
Det var Nye Veier som koblet Skagerak Energi med den franske entreprenøren.
– Vår oppdragsgiver Nye Veier er også opptatt av utslippsreduksjon. Vi møter ønskene fra kunden vår og er med på å utvikle gode løsninger, sier Beaux.
– Nye Veier skal halvere klimagassutslippene fra bygging innen 2030, og skal også bidra til at samferdselssektoren generelt omstilles i mer klima- og miljøvennlig retning. Da er pilotprosjekter som dette viktig, både for å utvikle nye løsninger, og for å evaluere hvilke løsninger som gir de beste resultatene for samfunnet. Nye Veier ønsker å være en pådriver, utfordrer og tilrettelegger for nye løsninger. Så vidt vi vet er det første gang man tester utskiftbare battericontainere i et større infrastrukturprosjekt i Norge, og at dette skjer på et av våre anlegg er helt i tråd med våre ambisjoner på klimafeltet, sier Maarten Lohne van der Eynden, som er fagansvarlig bærekraft i Nye Veier.
Fanger batterier i søpla: – En gåte at det ikke er kommet gode løsninger