Politiets helikoptertjeneste venter på tre topp moderne helikoptre, men må fortsatt klare seg med de to de har.
Det første AW169-helikopteret skulle egentlig blitt levert i februar, men det befinner seg fortsatt på fabrikken i Italia.
Det nærmer seg nå et halvt år siden det fløy første gang.
Her flyr det nye norske politihelikopteret for første gang
Slutten av mai
Teknisk Ukeblad omtalte forsinkelsen første gang 28. februar. Da fikk vi fortalt at leveringsplanen var justert. I stedet for å få ett helikopter i løpet av februar, skulle Politiet motta to helikoptre i april.
Heller ikke dette gikk altså etter planen.
Etter det Teknisk Ukeblad nå får opplyst, var Politiet og andre norske representanter på besøk på Leonardo-fabrikken i Vergiate, like nordvest for Milano, i forrige uke. Der ble det avtalt at to helikoptre skal mottas og flys hjem til Norge i slutten av mai, mens den tredje og siste maskinen kommer i juni.
Teknisk Ukeblad har bedt Leonardo Helicopters om å forklare årsaken til forsinkelsene, men har ikke fått noen respons.
Fra annet hold, en kilde med god kjennskap til saken, får vi fortalt at det fortsatt er sertifisering av såkalt «mission»-utstyr som tar mer tid enn planlagt. På dette området skal europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) ha kommet på banen tidligere i år og krevd mer testing.
Det er en god del sensorer og «ekstrautstyr» som skreddersys for politihelikoptrene. Dette ble spikret i den såkalte «critical design review» for et år siden. Leonardos testflygere fortalte Teknisk Ukeblad i fjor høst at de 10-15 timer de vanligvis bruker på å fly inn et nytt helikopter, kan bli langt mer enn dette jo flere komplekse systemer som er om bord.
Blant det som skal integreres i de norske helikoptrene, er for eksempel multispekral sensor (Max-Viz 2300), tredjegenerasjon nattsyn (NVG), rappelleringsutstyr, søkelys (TLX Trakabeam) og EO/IR-kamera (Wescam MX15). Det dreier seg både om teknologi for å øke flygernes situasjonsforståelse og sensorinformasjon som samles i bak i kabinen på systemoperatørens avanserte konsoll.
Tidspress og manglende opplæring bidro til at AW101-helikopteret veltet på Sola
Leverer tilbake innleid EC135
Helikoptertjenesten har i dag to helikoptre av typen EC135 T2+ produsert av Airbus Helicopters. Disse er i overkant av 16 år gamle og er blant EC135-eksemplarene med flest flytimer i verden. Det ene er innleid fra England og skal etter planen leveres tilbake nå i mai.
Helikoptrene fungerer godt til primæroppgaven, som er søk, observasjon, overvåking og å støtte innsatspersonell på bakken, men kommer til kort på rekkevidde og utholdenhet i lufta. Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, har alderen tynget lenge, slik at det går med stadig mer tid og kostnader til vedlikehold.
Begrensninger både i kabinstørrelse og nyttelastkapasitet gjør dem lite egnet til transportoppdrag.
Heller ikke AW169 er noe enormt helikopter, men det vil uansett være et stort framskritt ettersom det har klassens største kabin. Det vil være plass til å frakte seks tjenestefolk med utrustning. Dessuten har det klassens største skyvedører (1,6 meter brede) som blant annet er en fordel dersom helikopteret skal brukes som ildstøtteplattform for skarpskyttere.
De tre AW169-helikoptrene har en samlet pris på 313 millioner kroner, mens kontrakten inkludert ti års drift og vedlikehold er verdt cirka 670 millioner kroner. Det er i tillegg inngått opsjonsavtale på ytterligere tre maskiner.
Politiets helikoptertjeneste tilhører driftsenheten Nasjonale bistandsressurser under Oslo politidistrikt, og har base på Oslo lufthavn Gardermoen. Det vil de ha fram til de samlokaliseres med blant annet beredskapstroppen og bombegruppa på Taraldrud i september 2020.
AW101-helikoptrene kan bli tatt i bruk i Norge 20 måneder forsinket