Fire fjelloverganger og verdens lengste veitunnel er en del av oppdraget når Presis Vegdrift skal drifte veinettet i Hardanger, Sogn og Voss de neste fem årene, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Presis Vegdrift hadde laveste pristilbud på denne kontrakten.
I dag signerte vegdirektør Ingrid Dahl Hovland kontrakten som omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei.
Kontraktsområdet er stort og variert:
- Riksvei 7 Haugastøl-Bu (som inkluderer fjellovergangen Hardangervidda)
- Riksvei 52 Storeskar-Borlaug (Hemsedalsfjellet)
- Riksvei 13 Skare (Kløvet)-Vangsnes (Vikafjellet)
- E16 Voss-Tyin (Filefjell)
- Riksvei 5 Håbakken-Fodnes
Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet er Lærdalstunnelen, som med sine 24.509 meter er verdens lengste veitunnel.
Totalt er det 103 kilometer tunnel i kontraktsområdet.
Flere byggeledere enn vanlig
Kontrakten omfattar kommuner i tre fylker:
- Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik i Vestland
- Hemsedal og Hol i Viken
- Vang i Innlandet
– Dette er en stor veikontrakt, noe som gjør at Statens vegvesen har ansatt flere byggeledere enn vanlig. I tillegg til ordinær byggeleder har vi valgt å ta med også teknisk byggeleder for tunnel og teknisk byggeleder for høyfjell, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Statens vegvesen i meldingen.
I kontrakten krever etaten delvis utslippsfrie og delvis nullutslippskjøretøy. Alle nye veikontrakter som Statens vegvesen lyser ut inneholder krav til miljøsertifisering.
Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted