(Denne reportasjen står også på trykk i Våre Veger nr. 5 i 2020. Trykk her for å bestille abonnement på bladet.)
Strekningen går grovt fortalt fra Osen sentrum og nordøstover oppover Steinsdalen, mot kommunegrensa til Namsos.
Her er det snakk om rekke parseller som er fornyet og utvidet i bredden. Hovedkontrakten består av sju parseller over 7,5 kilometer, og flere av dem sto ferdige fram til desember i fjor. Rundt 1. juni ble de siste delene av hovedprosjektet ferdig.
Og så var det – av alle ting – penger til overs, og prosjektet har nærmest i samme slengen kunnet oppgradere ytterligere 6,5 kilometer som en fortsettelse av hovedprosjektet. De strekningene, de såkalte tilleggsparsellene, skal stå ferdige rundt 1. oktober i år.
Vil ha firefelts vei på hele hovedstrekningen mellom Porsgrunn og Grimstad
Og enda blir det litt til
Og ikke nok med det: I et spleiselag mellom Osen kommune og Trøndelag fylkeskommune skal det lyses ut en ekstra liten kontrakt med ramme på rundt 12 millioner kroner til videre utbedring. Så det kommer nok til å være aktivitet på fylkesvei 715 i Osen ut året.
– Midlene er brukt godt, og vi har hatt et godt samarbeid med Røstad Entreprenør, som har restaurert og breddeutvidet 6,5 og 7,5 kilometer. Så godt som hele Steinsdalen i Osen får ny vei, sier byggeleder Tore Skånøy i fylkeskommunen til Våre Veger.
På flere av parsellene som er restaurert, er det skiftet ut masser, og veien er fornyet og utvidet i bredden.
– Mye er nærmest å betrakte som ny vei. Så langt har vi lykkes med det meste, og vi håper at vi får en god avslutning på det hele, sier Skånøy.
– Et veldig artig prosjekt å være med på, sier han.
Ved en nedsmelting skal hangarskipet seile ut av Oslofjorden så raskt som mulig
Overraskelse i fjellskjæring
– Ingen overraskelser?
– En uforutsett sak dukket opp, uten at det bød på så store kostnader. Vi har ei 80 meter lang fjellskjæring på parsellen som heter Skarvåsen, og den har gitt litt utfordringer. Når underentreprenør Visinor begynte å bore, så viste det seg at fjellet var mye dårligere enn beregnet. Hadde vi visst det på forhånd, så hadde vi vel heller sprengt bort hele skiten. Men nå ble det til at entreprenøren boret inn 15 meters stag, og måtte så vente til det ble passelig temperatur før de kunne legge på nett og sprøytebetong. Så det ga litt forsinkelse. Akkurat den parsellen skulle vært klar i begynnelsen av desember i fjor. Men strekningen består av helt ny vei, og gamleveien er fortsatt åpen, så vi gjorde oss ferdige med den parsellen. Åpning var i midten av mai, sier han.
– Forøvrig har det vært godt fokus på sideareal og ikke minst dyrket areal. Vi skal summere opp i en oversikt over hvor mye vi har henholdsvis bygd ned og tilført av dyrket areal langs veien. Jeg tror regnestykket kan ende i pluss for det dyrkede arealet, sier han.
– Vegvesenet har bygd veger på Fosen en ti års tid nå, og prosjektene har gitt mye god vei for pengene. Det har vært så suksessrikt at fylket følger den samme modellen. Et viktig poeng er å se på mulige synergier. I Steinsdalen har vi fått brukt overskuddsmassene i egne anlegg, sier han.
BMW: – Dette er ikke den siste med forbrenningsmotor
– Vår største kontrakt
– Tilleggsikringen i fjellskjæringen ved Skarvåsen var krevende. Ellers har det gått veldig bra med hele prosjektet. Alt har gått etter planene og vi har hatt et godt og ryddig forhold til byggherren, sier Jon Selleæg i Røstad Entreprenør.
– Med rundt 90 millioner i opprinnelig kontraktsverdi er dette den største kontrakten vi har hatt. Det har vært to travle år i 2018 og 2019, sier han.
– Mange prosjekt er gjennomført i Fosenvegene nå, og det er snakk om mye penger. Men etter det jeg hører er alt utført innenfor budsjett og uten konflikter mellom byggherre og entreprenør. Så vi kan jo kanskje høste litt erfaring, og stille dette spørsmålet: Hva er gjort her på Fosen som ikke er gjort andre steder?
NVE-sjef fyrer tilbake mot Norsk Industri: – Feil