Rogaland fylkeskommune har lagt ut en veiledende informasjon for prosjektet fylkesvei 44 Bussvei Diagonalen-Gausel stasjon. Selve kontrakten er planlagt lyst ut i midten av mai.
Fylkeskommunen legger ut forhåndsmeldingen for at tilbydere skal kunne få tid til å sette seg inn i prosjektet og innlede samarbeid med eventuelle underleverandører og samarbeidspartnere.
Prosjektet er inne i siste del av prosjekteringen.
Hensikten med det hele er å gi bedre framkommelighet for kollektivtrafikken. Kollektivfeltene er midtstilt og har rabatt mot kjørefelt. Det skal være sykkelfelt og fortau på begge sider av veien.
Prosjektet skal også skifte ut og legge nye vann- og avløpsledninger på store deler av strekningen.
Noen cirkamengder fra hovedelementene i dette prosjektet:
- På fylkesvei 44 skal det bygges to kjørefelt på 3,5 meter, sykkelfelt og fortau på begge sider samt to midtstilte kjørefelt for busser. Lengde: 1.300 meter
- Asfalt: 39.500 m2
- 400 meter kommunale veier
- 300 meter private adkomstveier
- 2 kulverter, ved Teglverksbakken (35 meter) og Gauselhagen (30 meter)
- 650 meter stedstøpt mur av forskjellig høyde
- 900 meter støyskjerm av varierende høyde
- 1350 m2 natursteinsmur i ulike høyder
- 1700 meter vann- og avløpsledninger
- Omlegging og legging av kabler langs hele fylkesvei 44
- 800 m2 rørspunt
- 4.000 m2 rørvegg
- 4.700 m3 betong
Prosjektet skal gjennomføres som en enhetsentreprise.
Byggetiden er anslått til rundt 2,5 år.
Equinor: Dropper kraft fra land-prosjekter på sokkelen