Dette prosjektet startet i regi av Vegvesenet, men fylkeskommunen overtok det hele fra årsskiftet 2019/20.
Totalt er det bygd 15 kilometer veg med en total kostnadsramme på 1,7 milliarder kroner.
Litt historikk: Det tok litt lenger tid enn beregnet før bompengevedtaket i Stortinget var på plass, men i februar 2017 kom det. Arbeidene startet i begynnelsen av mars 2017, med en forberedende kontrakt på 25 millioner kroner som var tildelt den lokale entreprenøren Odd Einar Kne.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru
Best med fem kontrakter
– Vi endte opp med fem kontrakter under planleggingen. Vi vurderte også en stor kontrakt eller færre enn fem. Men etter en faglig vurdering og en markedsvurdering kom vi fram til at fem kontrakter ville være riktig, forteller Jo Bernt Brønstad. Han har vært Vegvesenets leder for prosjektet det aller meste av tiden, og er nå seksjonsleder for store veiprosjekter i Trøndelag fylkeskommune.
Kontraktene i prosjektet er på fra 25 til 360 millioner kroner netto.
Slik var det før: Fylkesveg 17 var svingete, og hadde lav standard og fartsgrenser på fra 40 til 70 km/t. Ny veg har tidsmessig standard, bedre kurvatur og fartsgrense på 80 km/t langs hele strekningen.
Fylkesvei 720 er rustet opp på samme vis, og gir betydelig kortere reisestrekning mellom Fosen og Steinkjer.
Problemene fortsetter på Hålogalandsbrua
Penger til overs
– Nå har vi bygd 15 kilometer med ny veg, og har fortsatt rundt 200 millioner til overs. Med denne besparelsen kan vi starte ganske raskt med å bygge vel fire kilometer ekstra i en forlengelse av fylkesvei 17 mot Steinkjer, sier Brønstad. Han håper på arbeidsstart før ferien.
– Vi mener vi har gjort unna det hele med kort byggetid. Selv med utsettelser for Beitstadsundbrua, så har det vært kort og effektiv byggetid. De store kontraktene har tatt 26 eller 27 måneder med byggetid. Det betyr at det er jobbet mellom 600.000 og 700.000 arbeidstimer, uten alvorlige hendelser og skader, sier han.
– Men Beitstadsundbrua har det ikke gått knirkefritt med?
– Nei, det har vært utfordrende med brua på mange vis. Det er i seg selv ei forholdsvis enkel bru, men det har vært en del sjøarbeid og grunnarbeid i tilnærmet to vintre. Dessuten ble det mye dykkearbeid med fokus på HMS, og entreprenøren hadde kanskje undervurdert omfanget der. I tillegg kommer sluttarbeidet med stålkonstruksjonene, som har gitt den største forsinkelsen, forteller Brønstad.
Det er også brua som har skapt diskusjon om utsettelse av trafikkåpningen. Konkursen i sveisefirmaet ga ikke så stor innvirkning på framdriften. Men de politiske diskusjonene i forkant skapte forsinkelser: Dels bompengediskusjonen, og dels diskusjonen om kinesiske SRBG virkelig skulle få oppdraget.
– Og da hadde det gått såpass tid at sluttfasen i arbeidet for entreprenøren måtte bevege seg inn i en ny vinter, sier han.
Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere
Tre måneder etter skjema
Brua skulle vært ferdig før jul 2019, og er altså rundt tre måneder etter skjema.
Nesten alt arbeidet på selve vegstrekningene har derimot foregått som planlagt og som forberedt.
– Hva med for eksempel kvikkleire?
– Det finnes en del, og det har vært et vesentlig punkt i planfasen. Vi har beskrevet arbeidene og prosessene ganske nøye og brukt mye tid sammen med entreprenøren på det under planleggingen. Dermed har vi nok unngått en del håndtering under selve arbeidet, sier Brønstad.
I mars ble prosjektet noe berørt av korona-situasjonen. Men når du leser dette er trafikken satt på, det skjer i løpet av mars. Da gjenstår fortsatt membran og asfaltdekke på Beitstadsundbrua, og dermed blir det foreløpig redusert fartsgrense på den. Membran og asfalt skal legges når været tillater det i april og mai.
– Det har vært et godt samarbeid med nåværende Steinkjer kommune og tidligere Verran kommune, samt andre berørte, sier Brønstad.
– Samarbeidet med entreprenørene har også vært bra. Det har vært mange møter for å holde dialogen gående. Situasjonen med SRBG og Beitstadsundbrua har vært krevende, og det har påvirket dialogen litt, sier han.
– Jeg vil gjerne presisere at vi har oppnådd nesten alle målene vi satte oss. Strategien med oppdeling av kontraktene var ment å gi stor deltagelse, riktige priser, og kontrakter for entreprenører i alle størrelser. Vi fikk stor deltagelse og gode priser på alle kontraktene. Og vi har oppnådd stor aktivitet lokalt og regionalt. Entreprenøren SRBG har hatt brukt nærmere 40 leverandører i sitt oppdrag, og kun to av dem er kinesiske. Nesten all aktivitet har dermed vært lokal, sier han.
Vitne: – Høyere hastighet enn vanlig