BRUER

Sinkbelagt trebru markerer starten på utbedringen av E16 vest for Fagernes

Med nye Tveit bru er en flaskehals på E16 i Valdres borte. Samtidig markerer den nye brua starten på det store utbedringsarbeidet som skal gjøres på E16 gjennom Nord-Aurdal, Vestre-Slidre og Vang de neste årene.

Nye Tveit bru er ei trebru med sinkbeslag som beskyttelse mot vær og vind.
Nye Tveit bru er ei trebru med sinkbeslag som beskyttelse mot vær og vind. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen
15. juni 2020 - 17:07
Nye Tveit bru er et symbol på at godt lokalt samarbeid og innovative løsninger gir mer trafikksikker veg og god fremkommelighet for mindre penger. Fv. anleggsleder Ronny Lappen, Dokka Entreprenør, byggeleder Anders Brenne og avdelingsdirektør Cato Løkken, Statens vegvesen, og ordfører Vidar Eltun, Vang kommune. <i>Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen</i>
Nye Tveit bru er et symbol på at godt lokalt samarbeid og innovative løsninger gir mer trafikksikker veg og god fremkommelighet for mindre penger. Fv. anleggsleder Ronny Lappen, Dokka Entreprenør, byggeleder Anders Brenne og avdelingsdirektør Cato Løkken, Statens vegvesen, og ordfører Vidar Eltun, Vang kommune. Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen

– Nye Tveit bru har en kjørebredde på 8,5 meter. Det blir også den gjennomgående bredden på E16 fra Hande, vest for Fagernes, til forbi Kvamskleiva når hele strekningen er ferdig utbedret i 2023, sa avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Cato Løkken, under en markering av at nye Tveit bru er åpnet for trafikk.

Det skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding.

Nye Tveit bru stod ferdig i slutten av mai. I begynnelsen av mai startet utbedringsarbeidet på den 42 kilometer lange E16-strekningen mellom Fagernes og Øylo etter den såkalte Valdresmodellen. Før jul starter bygginga av ny vei og tunnel langs den smale, svingete og rasutsatte vegen gjennom Kvamskleiva.

– Nye Tveit bru er et symbol på at godt lokalt samarbeid og innovative løsninger gir mer trafikksikker vei og god fremkommelighet for mindre penger. Dette er det første av en rekke tiltak som gjøres på strekningen. Utbedringstiltakene i Nord-Aurdal er i gang, ett år før planen. Det samme gjelder Kvamskleiva som starter opp før jul. Involvering av entreprenør i planfasen gjør at Statens vegvesen kan planlegge mens vi bygger. Det gir en rask og god gjennomføring, sa Cato Løkken.

Hydrogenfergen Hydra har vært i drift siden i fjor. Et amerikansk selskap vil lage en kopi av fergen.
Les også

Norsk hydrogenferge kan få søsterskip i USA

Bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet

Gamle Tveit bru var bare 5 meter bred. Nybrua er 8,5 meter, som også blir bredden på nye E16. <i>Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen</i>
Gamle Tveit bru var bare 5 meter bred. Nybrua er 8,5 meter, som også blir bredden på nye E16. Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen

E16 er en av hovedveiene mellom Oslo og Bergen. Veien går blant annet over Filefjell, som er den fjellovergangen mellom Øst- og Vestlandet med flest oppedøgn vinterstid.

Deler av E16 fra Fagernes og vestover til forbi Kvamskleiva er utsatt for ulykker, og flere steder på strekningen er det i dag umulig for store modulvogntog å ta seg fram.

Opprustingsarbeidet som Statens vegvesen nå er i gang med, skal bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten på europaveien.

Låga gangbru i Suldal er over 200 år gammel.
Les også

Trebrua er ikke lenger forsvarlig å bruke – den er 200 år gammel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.