KRISTIANSAND
De siste to årene har Kristiansand kommune jobbet med et ambisiøst mål: Byen skal bli Norges første fullelektriske storby.
– Elektrisitet kan løse klimaproblemene, og det er rasjonelt å bruke den for å erstatte fossil energi, sier ordfører Harald Furre (H) til Teknisk Ukeblad.
Han påpeker Agder-regionens heldige utgangspunkt med store naturressurser og tilgang til den regulerbare vannkraften. Regionen produserer mer elektrisk kraft enn den trenger, og er et knutepunkt med store strømkabler som går ut til Danmark.
Tåkefangere kan løse lokal vannmangel
Helelektrisk taxipark
Under Agder Energi-konferansen 2019 presenterte ordføreren tall fra SSB og Miljødirektoratet utarbeidet av Thema ConsuIting. De har kartlagt elektrifiseringen av Agder på oppdrag for blant annet Kristiansand kommune. Tallene viser at 70 prosent av energien som brukes i Kristiansand er elektrisk, mot 47 prosent nasjonalt.
– I 2017 slapp Kristiansand ut 352.578 tonn CO2, dette må ned! sa han fra scenen.
Nesten halvparten av utslippene er fra transportsektoren, og nettopp der ser Furre et elektrifiseringspotensial.
– Klimautslippene i Kristiansand kan reduseres med minst 50 prosent gjennom ytterligere elektrifisering, sa han.
Elektrifiseringsgraden av veitrafikken er på to prosent, og for å øke den har Kristiansand kommune vedtatt at egen kjøretøypark skal være utslippsfri. Kommunen jobber også med anbudskonkurranse for elektrisk gravemaskin og lastebil.
Ordføreren hadde med seg en oppfordring til Agder Energi, Fylkeskommunen, samt egen kommune under konferansen:
– All taxi-trafikk i Kristiansand må bli elektrisk.
Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18
Må tilrettelegges for drosjesjåførene
Teknisk Ukeblad spør avtroppende konsernsjef i Agder Energi, Tom Nysted, om hvordan de kan svare på ordførerens oppfordring.
– Det er det minste problemet. Vi er storeier i Grønn Kontakt, som er nummer to i Norge på ladeinfrastruktur, sier han.
– Utfordringen ligger i at det må legges til rette for at drosjesjåførene velger elbiler istedenfor fossile biler, legger han til.
– Hvordan kan det løses?
– Ved at man får sentrale ladepunkter der hvor drosjene er, og samspill mellom Avinor som eier Kjevik Lufthavn og kollektivtransport-selskapene. Og dem snakker vi med allerede, svarer han.
Ordfører Furre har snakket taxi-sjåførene og sier at de er positive til å bytte ut bilene sine om det. Men ankepunktet er mangel på ladepunkter. Videre forteller han at kommunen skal sette i gang et prosjekt nå før sommeren for å få på plass lademuligheter på Kjevik og på sykehusene. Han tror at dette vil være på plass i løpet av neste valgperiode.
Kinesiske forskere på konferanse kan utgjøre sikkerhetsrisiko