Multiconsults spesialbåt har i starten av mars trålet Porsgrunnselva på en halvannen kilometer lang strekning fra Frednes til Strømtangskjæret, forteller Vegvesenet i en melding.
![E16 ved Løkjisberget Vestre Slidre i Valdres, før utbyggingen.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844633/Valdres%25202.jpg)
Ruster opp E16: Her kommer det en skjæring på 36 meter
Over 100 meter
![Vegvesenets geoteknikere Tommy Kvilekval og Siv Renate Nilsen følger med. <i>Foto: Eigil Haugen</i>](https://images.gfx.no/290x/2660/2660925/Rv%252036%2520Porsgrunn%25202.jpg)
– Vi jakter etter svar på hvilke grunnforhold som skjuler seg under bunnen av Porsgrunnselva, forteller geotekniker i Statens vegvesen, Eigil Haugen. På den aktuelle strekningen varierer dybden i Porsgrunnselva fra en til 30 meter.
Under elvebunnen varierer grunnforholdene, fra fjell og forkastninger til løsmasser, grus og leire. Enkelte steder er det boret mer enn 100 meter ned uten å komme til fast grunn.
– Det står igjen å analysere resultatene av prøveboringene, men så langt kan vi si at det under bunnen av Porsgrunnselva skjuler seg en svært spennende og variert geologi, forteller Eigil Haugen.
![Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.](https://images.gfx.no/130x87/2775/2775381/76785c08-6e27-412b-b03a-4f49e65d9e93.jpg)
Disse strekningene får ny asfalt
Tunnel eller bru
Statens vegvesen, ved prosjektet riksvei 36 Kryss E18-Skyggestein, undersøker hvordan ny veg kan krysse Porsgrunnselva. Det kan bli tunnel i fjellet, tunnel i løsmassene eller bru over elva. Fortsatt holdes alle muligheter åpne.
![Fv. Eigil Haugen i Statens vegvesen, Geir K. Andersen og Dag Ruben Rivåg i Multiconsult. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2660/2660926/Rv%252036%2520Porsgrunn%25203.jpg)
Foruten de omfattende boringene i Porsgrunnselva pågår det også geotekniske undersøkelser en rekke steder i planområdet. Undersøkelsene i planområdet ventes å være ferdige denne sommeren.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Illustrasjonsfoto: Her er det Espelandssvingane på E134 på Haugalandet som bygges om.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839364/Arbeidsvarsling__DSC3264_2_Foto_Bard_Asle_Nordbo.jpg)
Riksveier på Østlandet skal rustes opp for inntil 500 millioner