Multiconsults spesialbåt har i starten av mars trålet Porsgrunnselva på en halvannen kilometer lang strekning fra Frednes til Strømtangskjæret, forteller Vegvesenet i en melding.
Italiensk entreprenør avvist til milliardprosjekt
Over 100 meter
– Vi jakter etter svar på hvilke grunnforhold som skjuler seg under bunnen av Porsgrunnselva, forteller geotekniker i Statens vegvesen, Eigil Haugen. På den aktuelle strekningen varierer dybden i Porsgrunnselva fra en til 30 meter.
Under elvebunnen varierer grunnforholdene, fra fjell og forkastninger til løsmasser, grus og leire. Enkelte steder er det boret mer enn 100 meter ned uten å komme til fast grunn.
– Det står igjen å analysere resultatene av prøveboringene, men så langt kan vi si at det under bunnen av Porsgrunnselva skjuler seg en svært spennende og variert geologi, forteller Eigil Haugen.
Forskere vil gjøre det mindre sannsynlig at du treffer en elg
Tunnel eller bru
Statens vegvesen, ved prosjektet riksvei 36 Kryss E18-Skyggestein, undersøker hvordan ny veg kan krysse Porsgrunnselva. Det kan bli tunnel i fjellet, tunnel i løsmassene eller bru over elva. Fortsatt holdes alle muligheter åpne.
Foruten de omfattende boringene i Porsgrunnselva pågår det også geotekniske undersøkelser en rekke steder i planområdet. Undersøkelsene i planområdet ventes å være ferdige denne sommeren.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system