E6 BERKÅK-VINDÅSLIENE

Skanska og Syltern skal bygge ny E6 i Trøndelag for 2,2 mrd

Nye Veier har innstilt arbeidsfellesskapet Skanska Norge og Johs. J. Syltern til oppdraget med ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag.

lllustrasjon av ny E6 med toplanskryss ved Berkåk.
lllustrasjon av ny E6 med toplanskryss ved Berkåk. Foto: Nye Veier
22. okt. 2023 - 20:00

Med på laget er rådgiver Rambøll.

Det skriver Nye Veier i en pressemelding.

Selskapet prekvalifiserte fire leverandører til konkurransen i 2022.

Vis mer

– Det har vært god konkurranse om kontrakten. Fire entreprenører var kvalifisert for tilbudsfasen. Skanska Norge og Johs. J. Syltern er to solide aktører i norsk anleggsnæring, og vi har store forventninger til samarbeidet de neste årene. Deres løsninger bidrar dessuten godt til klima og miljø. De har blant annet synliggjort en reduksjon i klimagassutslipp med over 50 prosent sammenlignet med reguleringsplanen, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i meldingen.

Verdien på kontrakten for bygging av hele veien er på cirka 2,2 milliarder kroner eksklusive opsjoner og mva. Kontrakten omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar. Partene skal signere kontrakten i november.

I de neste månedene skal totalentreprenøren og rådgiveren gjøre nødvendige forberedelser til start på byggingen. Byggingen kan starte i løpet av våren 2024, og veien skal stå ferdig i løpet av høsten 2027.

Modell av ny E6 ved Vindåsliene. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Modell av ny E6 ved Vindåsliene. Illustrasjon:  Nye Veier

– Målet med ny E6 er økt trafikksikkerhet, bedre flyt i trafikken og å stimulere til vekst og utvikling i en stor region. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med Skanska og Syltern. Denne strekningen er en viktig del av utviklingen av E6 sør for Trondheim, sier Aanesland i meldingen.

Ny E6 fra Berkåk i Rennebu til Vindåsliene i Midtre Gauldal sør i Trøndelag er på omtrent 15 kilometer. Det skal hovedsakelig bygges en firefelts vei på strekningen, som i dag både har en høy andel tungtrafikk (cirka 30 prosent) og er svært ulykkesbelastet.

Kart over strekningen som skal bygges. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Kart over strekningen som skal bygges. Illustrasjon:  Nye Veier
Hoveddammen ved Kjelavatn, som var ferdig i 1961.
Les også

Dambyggerne på Haukelifjell kappløper med vinteren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.