Med på laget er rådgiver Rambøll.
Det skriver Nye Veier i en pressemelding.
Selskapet prekvalifiserte fire leverandører til konkurransen i 2022.
– Det har vært god konkurranse om kontrakten. Fire entreprenører var kvalifisert for tilbudsfasen. Skanska Norge og Johs. J. Syltern er to solide aktører i norsk anleggsnæring, og vi har store forventninger til samarbeidet de neste årene. Deres løsninger bidrar dessuten godt til klima og miljø. De har blant annet synliggjort en reduksjon i klimagassutslipp med over 50 prosent sammenlignet med reguleringsplanen, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i meldingen.
Verdien på kontrakten for bygging av hele veien er på cirka 2,2 milliarder kroner eksklusive opsjoner og mva. Kontrakten omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar. Partene skal signere kontrakten i november.
I de neste månedene skal totalentreprenøren og rådgiveren gjøre nødvendige forberedelser til start på byggingen. Byggingen kan starte i løpet av våren 2024, og veien skal stå ferdig i løpet av høsten 2027.
![Modell av ny E6 ved Vindåsliene. <i>Illustrasjon: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2807/2807278/E6%2520ved%2520Vindasliene.png)
– Målet med ny E6 er økt trafikksikkerhet, bedre flyt i trafikken og å stimulere til vekst og utvikling i en stor region. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med Skanska og Syltern. Denne strekningen er en viktig del av utviklingen av E6 sør for Trondheim, sier Aanesland i meldingen.
Ny E6 fra Berkåk i Rennebu til Vindåsliene i Midtre Gauldal sør i Trøndelag er på omtrent 15 kilometer. Det skal hovedsakelig bygges en firefelts vei på strekningen, som i dag både har en høy andel tungtrafikk (cirka 30 prosent) og er svært ulykkesbelastet.
![Kart over strekningen som skal bygges. <i>Illustrasjon: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/580x/2751/2751618/adf6951b-bfd0-4418-964a-f70efb328d48.jpg)
![E6 Ranheim-Værnes.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837297/9cda2c32-09c8-444b-99c8-65221ed405a3.jpg)
E6 Ranheim-Værnes: Kostnadssprekk på tre milliarder