Kontrakten har en verdi på 18 millioner kroner og omfatter blant annet bygging av 1500 meter gang- og sykkelvei, omlegging av 340 meter fylkesvei og flytting av to bygninger. Arbeidet skal være ferdig i desember 2021.
Solberg Maskin hadde det laveste tilbudet.
![Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843272/d0e3adb0-15af-451c-b874-dcc8b4df19c9.jpg)
Lyser ut tunnel til nær tre milliarder
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Oppstart og fremkommelighet
– Planer for trafikkavvikling og sikring av arbeidssted må være godkjent før arbeidet kan starte. Vi har mottatt arbeidsvarslingsplaner og er i dialog med entreprenør og Statens vegvesen om noen tilpasninger av denne før den godkjennes. Vi regner med at dette ordner seg raskt og at vi kan starte tidlig i februar, sier byggeleder Hanne Engløkk i en pressemelding.
Planen er å starte med VA-anlegget på østsiden av vegen mot industriområdet. Arbeidet vil i størst mulig grad pågå med tung sikring og to kjørefelt, men det vil også være perioder med ett kjørefelt og lysregulering.
– Ulemper med fremkommelighet ved veibygging er dessverre ikke til å unngå. Alle skal være trygge på at sikkerheten til arbeidere og trafikanter står i fokus, og vi oppfordrer alle som ferdes på strekningen til å ta hensyn og vise respekt for hverandre, sier Hanne Engløkk.
![Marius Botten, med den nye D-blokka der statsministeren får sitt kontor, i bakgrunnen. – Vi skal bygge kontorer med sikkerhet, ikke festninger, sier han om store glassflater.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838126/original.jpg)
Vindusglasset tålte TNT-eksplosjon