PROSJEKTER

Stadig mer gul stripe gjennom Setesdal

Fem kilometer med ny riksvei står nå ferdig mellom Besteland og Helle i Valle kommune. Lokalbefolkning har fått økt trafikksikkerhet, mens gjennomgangstrafikken endelig kan holde 80 km/t.

På enkelte partier ligger den nye riksveien helt i kanten av elva Otra, som renner gjennom hele Setesdal.
På enkelte partier ligger den nye riksveien helt i kanten av elva Otra, som renner gjennom hele Setesdal. Foto: Statens vegvesen
2. des. 2021 - 11:06

Det bygges for tiden flere steder på riksvei 9 i Setesdal. Og mere skal det bli! For i Nasjonal transportplan ble det satt av 500 millioner til utbedring av riksveien. Dermed er målet om gul midtstripe helt opp til Hovden rykket mange hakk nærmere.

Vis mer

I Valle har Statens vegvesen sammen med entreprenøren Bjelland arbeidet med å legge om riksvei 9 utenom bygdesentrumet siden august i fjor. For de mange hytteturistene som bruker dalføret til å komme til Hovden og andre fjelldestinasjoner, har denne delen av riksveien bokstavelig talt vært en bremsekloss, siden strekningen på rundt fem kilometer har hatt fartsgrense 60 km/t. Mangel på egen gang- og sykkelvei og en stadig økende trafikkmengde gjennom Setesdal gjorde trafikksikkerheten stadig vanskeligere for lokalbefolkningen.

 

Ny bru over riksvei 4 ved Lygnasæter.
Les også

Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris

Tiden var moden

– Nå er riksveien lagt utenom tettbebyggelsen. Det gjør at lokaltrafikken kan overta den gamle traseen, samtidig som det nå er etablert en egen gang- og sykkelvei på deler av strekningen. Det forteller byggeleder Håvard Sandkjær Fjærbu i Statens vegvesen.

Denne brua er den eneste av installasjonene på prosjektet, en 20 meter plassstøpt spennarmert betongbru. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Denne brua er den eneste av installasjonene på prosjektet, en 20 meter plassstøpt spennarmert betongbru. Foto:  Statens vegvesen

– Så ja, særlig for lokalbefolkningen var tiden moden for å ta grep og legge riksveien om. Med ÅDT på 2300 og særlig tett trafikk i sommerhalvåret, var det nå påtrengende å ta trafikksikkerhetsmessige grep.

Fjærbu forteller at den strekningen som nå er bygget var en viktig parsell å få på plass for å komme et godt skritt videre på det overordnede målet om gul midtstripe på riksvei 9 fra Kristiansand til Hovden. Å få en helhetlig utbedring av hele riksvei 9 gjennom Setesdal er viktig for både trafikksikkerheten og fremkommeligheten.

 

Havila Kystruten regner med at Stad skisptunnel vil bli en turistmagnet. Seilasen vil ta ca. ti minutter.  Tverrsnitt på tunnelen blir på 1661 kvadratmeter, som vil innebære et volumuttak fast fjell på cirka tre millioner kubikkmeter. Det tilsvarer cirka 5,4 millioner kubikkmeter med sprengt fjell.
Les også

Konkurransen om å bygge verdens første skipstunnel er i gang

Flyttet 40 mål dyrket mark

Anleggsteknisk har dette vært en relativt ordinær jobb for entreprenørselskapet Bjelland, men relativt mye masseforflytting. Noe av årsaken er at omtrent 40 mål dyrket mark som gikk med til den nye traseen, er blitt erstattet. Matjorda ble tatt vare på og mellomlagret, før den ble lagt på toppen på  nydyrkningsområdet på cirka 40 mål som ble fylt opp av overskuddsmasser.

Nå kan hyttefolket suse forbi Valle uten å bli heftet av nedsatte fartsgrenser. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Nå kan hyttefolket suse forbi Valle uten å bli heftet av nedsatte fartsgrenser. Foto:  Statens vegvesen

– Det er blitt en del fjellsprengning, om lag 140.000 kubikkmeter faste masser er sprengt ut. I tillegg er det flyttet på 180.000 kubikkmeter med løse masser, forteller byggelederen til Våre Veger.

– Det gjør at det er blitt noen store skjæringer på strekningen, noen på opptil ti meter. Men ved å fylle jordvoller inn til fjellet, er terrenget fint plastret som bidrar til å redusere følelsen av høyde n på skjæringene.

Det er bygget en installasjon på strekningen. Det er en plasstøpt spennarmert betongbru på 20 meter. Her gikk det med 500 kubikkmeter betong til støpen. I tillegg er det bygget en mindre kulvert, som husdyra i Valle skal få gleden av.

E6 ved Langnesberga langs Snåsavatnet i Trøndelag. I 2023 ble det montert 700 meter med steinspranggjerder over veien.
Les også

Enten raser det fra fjellet eller så sklir veien ut i sjøen

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Litt arbeid gjenstår til våren

Rogalandsentreprenøren Bjelland har hatt hovedentreprisen, et oppdrag de fikk for 68 millioner kroner. <i>Foto:  Bjelland</i>
Rogalandsentreprenøren Bjelland har hatt hovedentreprisen, et oppdrag de fikk for 68 millioner kroner. Foto:  Bjelland

Andre desember blir snora klippet, men både byggherre og entreprenør kommer til å holde på fram til forsommeren en gang. Da dreiser det seg om å gjøre sideterrenget ferdig, samt at siste slitelaget med asfalt som skal på plass. I tillegg er prosjektet forlenget med nye meter riksvei i nordenden som også skal være ferdigstilt før fellesferien neste år.

– Jeg synes resultatet er blitt veldig bra. Fordi her har bilistene fått bedre veg, og lokalbefolkning en betydelig mer trafikksikker tilværelse, sier byggeleder Håvard Sandkjær Fjærbu.

 

Rassikring av skjæring ved E39 ved Røysland i 2023. Risa sto for denne jobben.
Les også

Riksveier på Sørvestlandet rustes opp for inntil 225 millioner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.