Det bygges for tiden flere steder på riksvei 9 i Setesdal. Og mere skal det bli! For i Nasjonal transportplan ble det satt av 500 millioner til utbedring av riksveien. Dermed er målet om gul midtstripe helt opp til Hovden rykket mange hakk nærmere.
I Valle har Statens vegvesen sammen med entreprenøren Bjelland arbeidet med å legge om riksvei 9 utenom bygdesentrumet siden august i fjor. For de mange hytteturistene som bruker dalføret til å komme til Hovden og andre fjelldestinasjoner, har denne delen av riksveien bokstavelig talt vært en bremsekloss, siden strekningen på rundt fem kilometer har hatt fartsgrense 60 km/t. Mangel på egen gang- og sykkelvei og en stadig økende trafikkmengde gjennom Setesdal gjorde trafikksikkerheten stadig vanskeligere for lokalbefolkningen.
Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted
Tiden var moden
– Nå er riksveien lagt utenom tettbebyggelsen. Det gjør at lokaltrafikken kan overta den gamle traseen, samtidig som det nå er etablert en egen gang- og sykkelvei på deler av strekningen. Det forteller byggeleder Håvard Sandkjær Fjærbu i Statens vegvesen.
– Så ja, særlig for lokalbefolkningen var tiden moden for å ta grep og legge riksveien om. Med ÅDT på 2300 og særlig tett trafikk i sommerhalvåret, var det nå påtrengende å ta trafikksikkerhetsmessige grep.
Fjærbu forteller at den strekningen som nå er bygget var en viktig parsell å få på plass for å komme et godt skritt videre på det overordnede målet om gul midtstripe på riksvei 9 fra Kristiansand til Hovden. Å få en helhetlig utbedring av hele riksvei 9 gjennom Setesdal er viktig for både trafikksikkerheten og fremkommeligheten.
Vegvesenet: Vil heve flomutsatte riksvei 7 i Nesbyen
Flyttet 40 mål dyrket mark
Anleggsteknisk har dette vært en relativt ordinær jobb for entreprenørselskapet Bjelland, men relativt mye masseforflytting. Noe av årsaken er at omtrent 40 mål dyrket mark som gikk med til den nye traseen, er blitt erstattet. Matjorda ble tatt vare på og mellomlagret, før den ble lagt på toppen på nydyrkningsområdet på cirka 40 mål som ble fylt opp av overskuddsmasser.
– Det er blitt en del fjellsprengning, om lag 140.000 kubikkmeter faste masser er sprengt ut. I tillegg er det flyttet på 180.000 kubikkmeter med løse masser, forteller byggelederen til Våre Veger.
– Det gjør at det er blitt noen store skjæringer på strekningen, noen på opptil ti meter. Men ved å fylle jordvoller inn til fjellet, er terrenget fint plastret som bidrar til å redusere følelsen av høyde n på skjæringene.
Det er bygget en installasjon på strekningen. Det er en plasstøpt spennarmert betongbru på 20 meter. Her gikk det med 500 kubikkmeter betong til støpen. I tillegg er det bygget en mindre kulvert, som husdyra i Valle skal få gleden av.
Nå kommer flomtoppene
Litt arbeid gjenstår til våren
Andre desember blir snora klippet, men både byggherre og entreprenør kommer til å holde på fram til forsommeren en gang. Da dreiser det seg om å gjøre sideterrenget ferdig, samt at siste slitelaget med asfalt som skal på plass. I tillegg er prosjektet forlenget med nye meter riksvei i nordenden som også skal være ferdigstilt før fellesferien neste år.
– Jeg synes resultatet er blitt veldig bra. Fordi her har bilistene fått bedre veg, og lokalbefolkning en betydelig mer trafikksikker tilværelse, sier byggeleder Håvard Sandkjær Fjærbu.
Nå skal det bli stopp for disse skredene på E16