ROGFAST

Stor interesse for neste Rogfast-kontrakt

Seks entreprenører søker om å bli prekvalifisert til neste store Rogfast-kontrakt.

Prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.
Prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
19. apr. 2022 - 12:15

Og det er disse seks som er interessert i den såkalte E04-kontrakten på Rogfast:

Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2033. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2033. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Skanska Norge
  • NCC Norge
  • JV OHA Tunnel, bestående av OBRASCÓN HUARTE LAIN S.A , Hyundai Engineering & Construction Co, Ltd og Aldesa, SA
  • China Communications Construction Company 
  • JV Implenia Norge og Stangeland Maskin
  • JV Webuild S.p.A. og Acciona Construcción, S.A 

– Vi er fornøyd med at så mange ønsker å delta i konkurransen for å bygge verdens dypeste og lengste undersjøiske vegtunnel. Dette er nummer to av tre kontrakter på over 3,5 milliarder kroner. E04-kontrakten starter på Bokn i Nord Rogaland og går halvveis mot Kvitsøy. I lengde og størrelse er den tilnærmet lik som E03 som vi lyste ut i fjor, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Oddvar Kaarmo, i en pressemelding.

Nå venter et omfattende og krevende arbeid med å velge de tre til fem som skal bli prekvalifisert.

Brenselcelleteknologien er utviklet av AVL List i Graz. Her er gründer Tore Enger med professor List i Graz i Østerrike foran FCM400-modulen da optimismen var større..
Les også

Gigafabrikk er skrinlagt: – Selger ut kompetansen og mister verdiskaping

 

 

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.