Storolokket er kjent og beryktet for den som har kjørt litt bil i hovedstaden. Nå står rehabiliteringen av riksvei 150/Ring 3 forbi Storo for tur, det vil si den delen av Ring 3 som går under selve Storolokket. Oppå selve Storolokket er det Grefsenveien som går.
Storolokket ble åpnet i 1994. Tunnelen er 135 meter lang, med to løp med to gjennomgående kjørefelt i hver retning. ÅDT i 2019 var på 50.100.
Med andre ord: En uhyre kort tunnel. Men det gjør ikke saken noe enklere, snarere tvert imot, siden det som mest av alt mangler i dette området er plass. Her er det mye infrastruktur som ligger tett på hverandre.
Fra beskrivelsen i konkurransegrunnlaget: «Over tunnelen er det et signalregulert vegkryss og to trikkespor. I tillegg er det en bru over t-banen like sørvest for tunnelen. Det er en parallell gang- og sykkelveg på sørvestsiden av tunnelen. Storolokket har i tillegg til selve betongkulverten to ramper på vestsiden og to ramper på østsiden hvor det er en langsgående mur mellom rampene og hovedløpet på Ring 3.»
Kort sagt: Trangt som faen.
24 evakuert etter tunnelbrann – vanskelig slukkearbeid
Nattarbeid, såklart
Rehabiliteringen i grove trekk:
- Reparasjon av betong, samt injisering av riss med kalkutfelling i tak
- Fjerning av støyabsorbenter
- Montering av brannbeskyttelse
- Utskifting av det meste av teknisk utstyr, samt kabelbruer, belysning og tavle i teknisk rom
- Nye kumlokk og rammer i trekkekummer og VA-kummer
- Reparasjon av skulder
- Noen nye skilt og master/portaler i dagsonen
- Nye variable fartsgrenseskilt utenfor tunnelen
Trafikken skal gå som normalt i begge tunnelløpene på dagtid, så alt arbeid blir nattarbeid i seks netter i uka. Som vanlig er så skal arbeidene avsluttes og tunnelløpet klargjøres før trafikkpåsett hver morgen.
Byggherren setter en rekke premisser for gjennomføringen, for eksempel for hvor mange netter som begge løpene kan være stengt samtidig når arbeidet krever det.
Og kanskje viktigst: Anleggsarbeidene vil foregå nært inntil trafikkårer. Det er store trafikkmengder her, og de skal hindres minst mulig. Arbeidene som er knyttet til sikkerheten, både for trafikantene og entreprenørens eget personell, er vesentlig i gjennomføringen av entreprisen.
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet
Må regne med reisetid fra riggen
Trafikken til sideveiene og gang- og sykkeltrafikken i området skal opprettholdes og sikres i hele byggeperioden.
Byggherren stiller ellers et riggområde til entreprenørens disposisjon under byggingen. Men det ligger nok ikke rett rundt hjørnet, for å si det sånn, for byggherren presiserer at entreprenøren må innkalkulere nødvendig reisetid mellom mellom riggområdet og anlegget.
Rehabiliteringen er tenkt å ta 11 måneder.
Og frist for å gi tilbud er 1. februar.
En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere