– Det er et smykke for lokalsamfunnet vi åpner i dag, slo ordfører Helga Pedersen da hun som en av mange hyllet den nye Tana bru under åpningsseremonien i dag. - Og nybrua ser ut akkurat slik mitt håp for Tana og Finnmark er; Den er storslått og lysende, sa hun.
En annen som både var stolt og en smule lettet over at en lang, og til tider komplisert anleggsperiode, nå er over, er prosjektleder Kåre Ramberg i Statens vegvesen.
– Ja, i dag står vi som har vært engasjert i prosjektet øverst på pallen og tar imot ovasjonene, sier han muntert.
– Det har vært flott å få være en brikke i stort apparat for å få ferdigstilt dette flotte byggverket, slår han fast.
For Ramberg er dette det siste prosjektet han leder, for til neste år blir han pensjonist. Dessuten er det temmelig tomt for nye riksveiprosjekter som står på vent i Øst-Finnmark, forteller han.
Genredigert laks uten lus: – Vi har fått en veldig detaljert forståelse
Ett ruvende landemerke
Det ruvende landemerket i Øst-Finnmark er bygget rundt et asymetrisk tårn av stål hvor tårnbeina krysser hverandre i ca. 70 meters høyde. Det lengste av dem rager 95 meter over bakken.
Kjørebanen bæres av en stålkasse som er opphengt i 22 kabler. Kabelinnfestingene er plassert midt på stålkassen, og på hver side av dem er det ett kjørefelt og fortau.
Total brulengde blir 259 meter. Det har gått med 1 850 tonn stål til kassen og 850 tonn til tårnet.
På østsiden av elva er brua forankret i en en 25 meter lang motvektskasse som kablene bli forankret i.
Kostnadene er beregnet til 578 millioner kroner, inkludert tilgrensende vegnett og gang- og sykkelveger.
Den nye brua erstatter en hengebru fra 1948, som er smal og har restriksjoner på maksimal tillatt aksellast, og har vært moden for utskifting lenge.
Over 70 sensorer skal finne ut hvor lenge brua fra 1917 kan leve
Ett år forsinket
Brua skulle egentlig vært klar senhøstes i i fjor, men for sikre optimal kvalitet på arbeidet, besluttet Statens vegvesen at temperaturømfintlige arbeider skulle utsettes til våren i 2020.
Blant annet ble det pekt på at malingen som er brukt er ømfintlig i forhold til temperatur. Det samme gjaldt asfalteringen og elektroarbeidet, som det kan være uheldig å gjennomføre så sent på året.
Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted
Kronglete vei mot målet
På slutten av 2016 tildelte Statens vegvesen oppdraget med å bygge Tana bru til et arbeidsfelleskap mellom Alta-firmaet HAK Entreprenør og den polske stålprodusenten Vistal Gdynia S.A.
I oktober 2018 ble det kjent at den polske stålprodusenten Vistal Gdynia S.A hadde levert konkursbegjæring. Imidlertid kom en akkordløsning på plass, men problemene forsinket prosjektet et halvt år.
Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store