Rett før jul lyste Trøndelag ut fire nye driftskontrakter for fylkesveiene sine.
Og det er en del strekninger å ta hånd om: Over 2060 kilometer fylkesvei ligger i disse fire kontraktene.
2. mars var det tilbudfrist for de fire kontraktene.
Driftskontrakt 5002 Hitra 2020-2025:
Her er den gamle ordningen med en stor, helårlig kontrakt tilbake, etter at fylket og Vegvesenet forsøkte å lyse ut mer oppdelte kontrakter i området i 2019.
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks mva. |
Mesta | 354.595.862 |
KN Entreprenør | 395.929.095 |
Driftskontrakt 5005 Røros 2020-2025:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Svevia Norge | 215.054.650 |
Winsnes Maskin & Transport | 263.104.400 |
Veidekke Industri | 291.176.329 |
Presis Vegdrift | 314.555.368 |
Mesta | 424.672.019 |
Driftskontrakt 5007 Stjørdal 2020-2025:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Svevia Norge | 330.154.300 |
Veidekke Industri | 370.030.409 |
Presis Vegdrift | 408.156.651 |
Mesta | 410.287.157 |
NB: Alle tilbud skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Driftskontrakt 5006 Trondheim 2020-2028:
I denne konkurransen har disse entreprenørene meldt seg på:
- Veidekke Industri
- Mesta
- Svevia Norge
Prøver andre løsninger i Trondheim
Driftskontrakten for Trondheim skiller seg ut, og tilbudsprosessen her minner litt om det gamle tokonvoluttsystemet. Entreprenørbransjen har rett som det er kommet med innvendinger om at «det bare er pris som teller» for driftskontraktene. Dette kontraktsopplegget forsøker å finne fram til andre løsninger.
Slik fungerer det i Trondheimskontrakten: I vurderingen av tilbudene teller pris med 70 prosent, og kvalitet og gjennomføringsevne teller 30 prosent. Tre dommere skal - uten å vite tilbudsprisene som er gitt - bedømme og gi karakter (fra «misliker spesielt meget» til «liker spesielt godt») på den kvalitetsdokumentasjonen som hver entreprenør har levert. Så blir pris og kvalitet sammenholdt, og leverandøren som kommer ut med best score er den som vinner konkurransen.
I kontrakten ligger også en del miljøkrav.
Fylkestinget i Trøndelag har forøvrig nylig vedtatt at fylket skal innføre veimestere for å ha oppsyn med veinettet i kontraktene fra 2021.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren