DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Svevia har laveste pris på to av fire driftskontrakter i Trøndelag 

Firmaet ligger betydelig lavere enn de andre entreprenørene.

Svevia ligger an til å få to av de fire fylkesveikontraktene i Trøndelag.
Svevia ligger an til å få to av de fire fylkesveikontraktene i Trøndelag. Foto: Bjørn Lund
3. mars 2020 - 09:52

Rett før jul lyste Trøndelag ut fire nye driftskontrakter for fylkesveiene sine.

Og det er en del strekninger å ta hånd om: Over 2060 kilometer fylkesvei ligger i disse fire kontraktene.

2. mars var det tilbudfrist for de fire kontraktene. 

Driftskontrakt 5002 Hitra 2020-2025:

Her er den gamle ordningen med en stor, helårlig kontrakt tilbake, etter at fylket og Vegvesenet forsøkte å lyse ut mer oppdelte kontrakter i området i 2019

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks mva.
Mesta 354.595.862
KN Entreprenør 395.929.095
Området for Hitra-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. <i>Ill:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Området for Hitra-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. Ill:  Trøndelag fylkeskommune

 Driftskontrakt 5005 Røros 2020-2025:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Svevia Norge  215.054.650 
Winsnes Maskin & Transport  263.104.400
Veidekke Industri 291.176.329
Presis Vegdrift 314.555.368
Mesta 424.672.019
Området for Røros-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. <i>Ill:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Området for Røros-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. Ill:  Trøndelag fylkeskommune

Driftskontrakt 5007 Stjørdal 2020-2025:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Svevia Norge  330.154.300 
Veidekke Industri  370.030.409 
Presis Vegdrift 408.156.651
Mesta 410.287.157

NB: Alle tilbud skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Området for Stjørdal-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. <i>Ill:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Området for Stjørdal-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. Ill:  Trøndelag fylkeskommune

Driftskontrakt 5006 Trondheim 2020-2028:

I denne konkurransen har disse entreprenørene meldt seg på:

  • Veidekke Industri
  • Mesta
  • Svevia Norge
Området for Trondheim-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. <i>Ill:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Området for Trondheim-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. Ill:  Trøndelag fylkeskommune

Prøver andre løsninger i Trondheim

Driftskontrakten for Trondheim skiller seg ut, og tilbudsprosessen her minner litt om det gamle tokonvoluttsystemet. Entreprenørbransjen har rett som det er kommet med innvendinger om at «det bare er pris som teller» for driftskontraktene. Dette kontraktsopplegget forsøker å finne fram til andre løsninger.

Slik fungerer det i Trondheimskontrakten: I vurderingen av tilbudene teller pris med 70 prosent, og kvalitet og gjennomføringsevne teller 30 prosent. Tre dommere skal - uten å vite tilbudsprisene som er gitt - bedømme og gi karakter (fra «misliker spesielt meget» til «liker spesielt godt») på den kvalitetsdokumentasjonen som hver entreprenør har levert. Så blir pris og kvalitet sammenholdt, og leverandøren som kommer ut med best score er den som vinner konkurransen.

I kontrakten ligger også en del miljøkrav.

Fylkestinget i Trøndelag har forøvrig nylig vedtatt at fylket skal innføre veimestere for å ha oppsyn med veinettet i kontraktene fra 2021.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.