Total veilengde på Orkland-kontrakten er 584 kilometer inklusive gang- og sykkelveier, mens veilengden på Namsos-kontrakten er 667 kilometer inklusive gang- og sykkelveier.
Denne kan bli like effektiv som en hogstmaskin
Tar over veier fra Møre og Romsdal
Hovedaksene i driftskontrakten for Orkland er fylkesveiene 65, 700, 701 og 710. Fylkesveinettet har stor geografisk spredning med variasjon i klima- og værforhold.
– I driftskontrakten innlemmes også fylkesveier i Rindal og tidligere Halsa kommune. Tidligere ble disse veiene driftet av Møre og Romsdal fylkeskommune, sier teamleder Trond Einar Elden på seksjon drift og vedlikehold i Trøndelag fylkeskommune.
Gjelder til august 2027
I Namsos-kontrakten er hovedaksene fylkesveiene 17, 769, og 766. Også her har det øvrige fylkesveinettet stor spredning i klima- og værforhold.
Kontraktene gjelder for perioden fra og med 1. september 2022 til og med 31. august 2027 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12 eller 24 måneder.
Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte.
Trøndelag blir største kunde
– Orkland- og Namsos-kontraktene har lenge stått høyt på vår ønskeliste, og at vi nå er tildelt kontrakten med oppstart 1. september kjennes veldig bra, sier daglig leder i Svevia, Lars Reitan.
Svevia har driftskontraktene i Stjørdal og Røros fra tidligere.
– Vi har allerede et godt samarbeid med fylket som kontraktspartner og det er veldig gledelig at vi nå kan utvide samarbeidet ytterligere, sier Reitan.
Han sier de nå står foran en intensiv periode hvor det er mange ting som må på plass, først og fremst kontrahering av underleverandører og rekruttering av nye medarbeidere.
– Stillingsannonsene er allerede ute, så vi håper interesserte tar kontakt, sier Reitan.
Vil tette «batterigap» med ny fabrikk