I februar sendte Bymiljøetaten i Oslo ut en pressemelding om at det var valgt leverandør til det nye prosjektet med å oppgradere Ullevålsveien fra Thor Olsens gate til Collets gate. Isachsen Anlegg fikk jobben, og det til en kontraktsverdi på 68 millioner kroner eks. mva., het det i meldingen.
23. mars registrerer Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) at det er kommet inn en klage på Oslo kommune ved Bymiljøetaten. Avsender er firmaet Trasé.
Klagen gjelder dette, ifølge Kofas korte sammendrag:
«Innklagede kunngjorde en konkurranse for anskaffelse av totalentreprise for oppgradering av sykkelfelt. Klager ble avvist som følge av manglende oppfyllelse av kvalifikasjonskrav. Klager anfører prinsipalt at avvisningen var i strid med regelverket, og subsidiært at valgte leverandør skulle vært avvist på bakgrunn av manglende oppfyllelse av kvalifikasjonskrav.»
Med andre ord: Trasé mener først og fremst at det var feil at firmaet ble avvist fra konkurransen. Hvis Kofa skulle finne ut at det var riktig, så mener Trasé at Isachsen Anlegg skulle vært avvist fra konkurransen.
Veier24 har bedt Bymiljøetaten i Oslo om innsyn i konkurransen om dette prosjektet: Hvem som har gitt tilbud, og hva som er størrelsen på tilbudene.
Ifølge Bymiljøetatens svar har følgende leverandører levert tilbud:
Entreprenør | Tilbudssum inkl. mva. |
Braathen Landskapsentreprenør | 74.060.888 |
Trasé | 77.724.985 |
Isachsen Anlegg | 84.781.179 |
Bymiljøetaten opplyser også at tilbudet fra Trasé ble avvist på grunnlag av manglende oppfylling av kvalifikasjonskrav.
Om Klagenemnda for offentlige anskaffelser, slik nemnda beskriver seg selv på sine egne nettsider: «Klagenemnda handsamar klagar frå leverandørar eller andre med sakleg klageinteresse som gjeld brot på regelverket for offentlige anskaffingar.»
Elektrisk infrastruktur er noe av det aller viktigste vi har