Nå kommer det litt restarbeider i etterkant av nye Tana bru. Arbeidet er lyst ut som Prosjekt Tana bru - Restarbeider fv. 890.
Nye Tana bru åpnet september 2020. Den gamle hengebrua ble senere fjernet.
Men, som Vegvesenet beskriver det i konkurransegrunnlaget: Det ble gjort forsøk på å frede brufestene til gamlebrua og en støttemur i forkant av disse.
Dermed kunne den aktuelle veistrekningen, fylkesvei 890, ikke fullføres i den opprinnelige kontrakten. Og arbeidene ble satt på vent. Men etter at saken om fredning ble behandlet er det gjort vedtak om ikke å frede brufestene og muren.
Prosjektet har dermed på nytt fått i oppgave å fullføre arbeidene på prosjektet nye Tana bru, og det handler stort sett om restarbeider langs og på fylkesveien 890.
Noen av hovedmengdene (alle tall er cirkatall):
- 100 meter ny fylkesvei med tilpasning i begge ender
- Sprengning: 500 m³
- Riving av gamle brufester i betong: 40 m³
- 60 meter gang- og sykkelvei
- To nye støttemurer i naturstein, 250 m²
- 235 meter drensledninger
- 70 m² gammel mur skal flyttes og reetableres
- Stopplass/utsiktsplass i betong på 70 m²
- 120 meter kabelgrøft
- To lysmastfundamenter
- 2650 m² skråninger/sideterreng
Start er beregnet til 7. mars, og oppdraget skal være ferdig 24. august i år.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse på prosjektkontoret i Tana 20. januar, og frist for å gi tilbud er 11. februar.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren