Det har ikke gått på skinner for rassikringsprosjektet fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet på Helgeland i Nordland. Hovedentreprenøren har overlevert prosjektet. Men strekningen sør for hovedtunnelen, der fyllingen og deler av veien raste ut høsten 2018, gjenstår.
Nå lyser den nye byggherren - Nordland fylkeskommune - ut en kontrakt for å sikre området og bygge ny vei på 350 meter ved rasstedet. Og dermed kan forhåpentligvis sluttstrek endelig bli satt for prosjektet høsten 2021 - to år forsinket.
Skal spare 4500 tonn CO2: Gjenbruker offshoreskip for andre gang
Og dyrt er det blitt
Totalkostnaden var i sin tid satt til 525 millioner kroner. Siste totalprognose er på 830 millioner kroner. Det inkluderer alle kostnader knyttet til det undersjøiske raset, for eksempel omlegging av fergeruter og ekstra fergeavganger - og den nye kontrakten som lyses ut nå. Over 300 millioner dyrere, altså. Det er en økning på nesten 60 prosent.
Det var østerrikske PNC som vant kontrakten på arbeidet med en pris på 339,3 millioner kroner i 2016. Da var sluttdato for hele prosjektet satt til 2. september 2019.
Hemmelig motor skal kickstarte dansk droneproduksjon
Mange kjepper i hjulene
Arbeidene startet høsten 2016, men deretter ble det mange kjepper i hjulene:
- Da PNC fikk tunnelriggen på plass våren 2017, lå firmaet allerede etter framdriftsplanen.
- Vanninnsiget i tunnelen var større enn forutsatt.
- I perioder var det store utskiftinger av mannskapet hos PNC.
- Høsten 2017 gikk underentreprenør SA Anlegg fra Fauske konkurs, og det medførte forsinkelser.
- 14. september 2018 gikk altså det undersjøiske raset, og en fylling og deler av veien forsvant ut i sjøen ved søndre tunnelinnslag.
– Vi gjorde en avtale med PNC. Strekningen fra og med søndre portal og sørover ble tatt ut av hovedkontrakten for at vi skulle bli tidligere ferdig. Det er den strekningen som lyses ut nå, forteller Christian Høydal Forsmo, seksjonsleder utbygging i Nordland fylkeskommune til Veier24.
Arbeidet i elektrokontrakten for prosjektet har nylig startet. Det er Aventi som har det oppdraget.
Åpning for det hele ser nå ut til å bli høsten 2021, bekrefter Forsmo.
Når det gjelder selve hovedprosjektet, så er det formelt overlevert fra PNC. Byggherren og hovedentreprenør diskuterer nå sluttoppgjøret.
– Er det stor avstand mellom partene i diskusjonen om sluttoppgjøret?
– Sluttoppgjøret ble levert 2. mars. Deretter har byggherren to måneder på å gi tilsvar. Utover det kan jeg ikke gå i detalj, sier Forsmo til Veier24.
Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere
Tilleggskontrakten verd 90 millioner
Kontrakten Fylkesvei 17 Liafjell sør dreier seg altså om rasområdet sør for tunnelen, og har en kostnadsramme på 90 millioner kroner inkludert mva. og byggherrekostnader.
– Blant annet skal vi etablere en spuntvegg i en sjøfylling for å holde veigrunnen stabil, forteller Forsmo.
Det er ikke lange veistubben, egentlig, men det er mye som skal gjøres. Noen av oppgavene i kontrakten:
- Bygging av 350 meter vei, herunder en betongportal
- Ferdigstilling av 50 meter tunnel med PE-skum, lysbolter, betongrekkverk og VA
- 40 meter med støttemur i betong
- 70 meter rørvegg
- 75 meter fylling i og ved sjø
- Rasvoll og steinspranggjerde
Arbeidene er planlagt å starte i juni i år. Sluttdato er satt til 16. april 2021.
Fylkeskommunen holder tilbudskonferanse i Mo i Rana 25. mars.
Frist for å gi tilbud er 6. mai.
Her kommer det ny vei med opp mot 20 meter høye skjæringer