PROSJEKTER

To år forsinket: Nå lyser Nordland ut ny kontrakt for å bli ferdig med fylkesvei 17

Prosjektet ligger allerede to år etter planen. Og er 60 prosent dyrere enn planlagt.

Her, fra søndre tunnelportal, skal de 350 metrene med ny vei og ekstra sikring bygges.
Her, fra søndre tunnelportal, skal de 350 metrene med ny vei og ekstra sikring bygges. Foto: Jarle Skoglund
11. mars 2020 - 04:56

Det har ikke gått på skinner for rassikringsprosjektet fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet på Helgeland i Nordland. Hovedentreprenøren har overlevert prosjektet. Men strekningen sør for hovedtunnelen, der fyllingen og deler av veien raste ut høsten 2018, gjenstår.

Nå lyser den nye byggherren - Nordland fylkeskommune - ut en kontrakt for å sikre området og bygge ny vei på 350 meter ved rasstedet. Og dermed kan forhåpentligvis sluttstrek endelig bli satt for prosjektet høsten 2021 - to år forsinket.

Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.
Les også

Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes

Utbyggingsstrekningen fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet er merket med rødt. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Utbyggingsstrekningen fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet er merket med rødt. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Og dyrt er det blitt

Totalkostnaden var i sin tid satt til 525 millioner kroner. Siste totalprognose er på 830 millioner kroner. Det inkluderer alle kostnader knyttet til det undersjøiske raset, for eksempel omlegging av fergeruter og ekstra fergeavganger - og den nye kontrakten som lyses ut nå. Over 300 millioner dyrere, altså. Det er en økning på nesten 60 prosent.

Det var østerrikske PNC som vant kontrakten på arbeidet med en pris på 339,3 millioner kroner i 2016. Da var sluttdato for hele prosjektet satt til 2. september 2019.

Freyr Battery krever å beholde strømtilgangen  i Mo i Rana, selv om gigafabrikken er satt på vent.
Les også

Freyr går til sak for å beholde strømmen: – Statnett har vært i sin fulle rett til å ha kriterier

Mange kjepper i hjulene

Arbeidene startet høsten 2016, men deretter ble det mange kjepper i hjulene:

  • Da PNC fikk tunnelriggen på plass våren 2017, lå firmaet allerede etter framdriftsplanen.
  • Vanninnsiget i tunnelen var større enn forutsatt.
  • I perioder var det store utskiftinger av mannskapet hos PNC.
  • Høsten 2017 gikk underentreprenør SA Anlegg fra Fauske konkurs, og det medførte forsinkelser.
  • 14. september 2018 gikk altså det undersjøiske raset, og en fylling og deler av veien forsvant ut i sjøen ved søndre tunnelinnslag.
Vis mer

– Vi gjorde en avtale med PNC. Strekningen fra og med søndre portal og sørover ble tatt ut av hovedkontrakten for at vi skulle bli tidligere ferdig. Det er den strekningen som lyses ut nå, forteller Christian Høydal Forsmo, seksjonsleder utbygging i Nordland fylkeskommune til Veier24.

Arbeidet i elektrokontrakten for prosjektet har nylig startet. Det er Aventi som har det oppdraget.

Åpning for det hele ser nå ut til å bli høsten 2021, bekrefter Forsmo.

Når det gjelder selve hovedprosjektet, så er det formelt overlevert fra PNC. Byggherren og hovedentreprenør diskuterer nå sluttoppgjøret. 

– Er det stor avstand mellom partene i diskusjonen om sluttoppgjøret?

Sluttoppgjøret ble levert 2. mars. Deretter har byggherren to måneder på å gi tilsvar. Utover det kan jeg ikke gå i detalj, sier Forsmo til Veier24.

Skråningen mot boligene er slaket ut for å redusere høyden på veien. Bilde fra en 360-visningsmodell.
Les også

Nye Veier ruster opp E136 for 260 millioner

Kontrakten Fylkesvei 17 Liafjell sør dreier seg altså om rasområdet sør for tunnelen, og har en kostnadsramme på 90 millioner kroner inkludert mva. og byggherrekostnader.

– Blant annet skal vi etablere en spuntvegg i en sjøfylling for å holde veigrunnen stabil, forteller Forsmo.

Det er ikke lange veistubben, egentlig, men det er mye som skal gjøres. Noen av oppgavene i kontrakten:

  • Bygging av 350 meter vei, herunder en betongportal
  • Ferdigstilling av 50 meter tunnel med PE-skum, lysbolter, betongrekkverk og VA
  • 40 meter med støttemur i betong
  • 70 meter rørvegg
  • 75 meter fylling i og ved sjø
  • Rasvoll og steinspranggjerde

Arbeidene er planlagt å starte i juni i år. Sluttdato er satt til 16. april 2021.

Fylkeskommunen holder tilbudskonferanse i Mo i Rana 25. mars.

Frist for å gi tilbud er 6. mai.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.