Flere tøffe fjelloverganger inngår i den nye driftskontrakten, som omfatter kommuner i tre fylker:
- Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik i Vestland
- Hemsedal og Hol i Viken
- Vang i Innlandet
I dag var det tilbudsfrist, og disse to tilbudene er kommet inn:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva: |
Presis Vegdrift | 670.780.480 |
Mesta | 737.718.090 |
– Vi skal nå kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å tildele og signere kontrakten så snart som mulig, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Statens vegvesen i en pressemelding.
I denne kontrakten har Statens vegvesen ansatt flere byggeledere enn vanlig. I tillegg til ordinær byggeleder er det også en teknisk byggeleder for tunnel og teknisk byggeleder for høyfjell.
Fire fjelloverganger og mange kilometer med tunnel
De fire fjellovergangene i kontrakten er Filefjell (E16), Hardangervidda (riksvei 7), Vikafjellet (riksvei 13) og Hemsedalsfjellet (riksvei 52).
Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet er Lærdalstunnelen. Med sine 24.509 meter er den verdens lengste vegtunnel. Totalt er det 103 kilometer tunnel i kontraktsområdet.
Kontrakten omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei, i et stort og variert kontraktsområde:
- E16 Voss-Tyin
- Riksvei 5 Håbakken-Fodnes
- Riksvei 7 Haugastøl-Bu
- Riksvei 13 Skare (Kløvet)-Vangsnes
- Riksvei 52 Storeskar-Borlaug
Utslippsfrie kjøretøy og andre klimakrav
I kontrakten krever Vegvesenet delvis utslippsfrie og delvis nullutslippskjøretøy.
– Vi har fokus på oppsamling av vaskevann i forbindelse med tunnelrenhold, og det skal tas prøver av vaskevannet. Vi setter strenge krav til prøver fra kumtømming og gateoppsop, for å sikre korrekt deponering av massene, sier Øydvin i meldingen.
Slik skal vinterdriften løses
På to av fjellovergangene i kontrakten, Vikafjellet og Hardangervidda, skal det normalt ikke brukes salt i vinterdriften, på grunn av sårbar natur.
På Filefjell og Hemsedalsfjellet kan entreprenøren bruke salt under visse forutsetninger for å oppnå godkjente føreforhold.
Kontrakten gjelder i fem år, fra 1. september 2022 til 31. august 2027, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Gjennomsnittlig ÅDT i kontraktsområdet varierer fra 400 til 9000. Trafikken er størst på Voss.
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10