Flere tøffe fjelloverganger inngår i den nye driftskontrakten, som omfatter kommuner i tre fylker:
- Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik i Vestland
- Hemsedal og Hol i Viken
- Vang i Innlandet
I dag var det tilbudsfrist, og disse to tilbudene er kommet inn:
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva: |
Presis Vegdrift | 670.780.480 |
Mesta | 737.718.090 |
– Vi skal nå kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å tildele og signere kontrakten så snart som mulig, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Statens vegvesen i en pressemelding.
I denne kontrakten har Statens vegvesen ansatt flere byggeledere enn vanlig. I tillegg til ordinær byggeleder er det også en teknisk byggeleder for tunnel og teknisk byggeleder for høyfjell.
Fire fjelloverganger og mange kilometer med tunnel
De fire fjellovergangene i kontrakten er Filefjell (E16), Hardangervidda (riksvei 7), Vikafjellet (riksvei 13) og Hemsedalsfjellet (riksvei 52).
Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet er Lærdalstunnelen. Med sine 24.509 meter er den verdens lengste vegtunnel. Totalt er det 103 kilometer tunnel i kontraktsområdet.
![Kart over kontraktsområdet. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2716/2716963/f0af9998-0efd-40b0-970f-f8f329ce8d75.jpg)
Kontrakten omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei, i et stort og variert kontraktsområde:
- E16 Voss-Tyin
- Riksvei 5 Håbakken-Fodnes
- Riksvei 7 Haugastøl-Bu
- Riksvei 13 Skare (Kløvet)-Vangsnes
- Riksvei 52 Storeskar-Borlaug
Utslippsfrie kjøretøy og andre klimakrav
I kontrakten krever Vegvesenet delvis utslippsfrie og delvis nullutslippskjøretøy.
– Vi har fokus på oppsamling av vaskevann i forbindelse med tunnelrenhold, og det skal tas prøver av vaskevannet. Vi setter strenge krav til prøver fra kumtømming og gateoppsop, for å sikre korrekt deponering av massene, sier Øydvin i meldingen.
Slik skal vinterdriften løses
På to av fjellovergangene i kontrakten, Vikafjellet og Hardangervidda, skal det normalt ikke brukes salt i vinterdriften, på grunn av sårbar natur.
På Filefjell og Hemsedalsfjellet kan entreprenøren bruke salt under visse forutsetninger for å oppnå godkjente føreforhold.
Kontrakten gjelder i fem år, fra 1. september 2022 til 31. august 2027, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Gjennomsnittlig ÅDT i kontraktsområdet varierer fra 400 til 9000. Trafikken er størst på Voss.
![Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833943/53548402-2adf-4ec1-ab6e-806a140cfbc8.jpg)
Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene