TUNNELER

To firmaer vil legge om kabler i Fodnestunnelen - og BMO får nok jobben

BMO Tunnelsikring vil ha drøye 18,7 millioner kroner, mens Aurstad Tunnel ligger på 26,7.

Fodnestunnelen er 6,6 kilometer lang. Her portalen mot Lærdalsøyri.
Fodnestunnelen er 6,6 kilometer lang. Her portalen mot Lærdalsøyri. Foto: Google Maps
25. aug. 2023 - 10:53

Denne nye kontrakten handler om omlegging av kabler i Fodnestunnelen (6,6 kilometer lang) på riksvei 5 i Lærdal.

I utlysingen står det at Fodnestunnelen delvis skal oppgraderes: Platehvelv skal rives og to nye nisjer med teknisk bygg skal sprenges.

Men først skal eksisterende kabler flyttes over på motsatt side av dagens posisjon, og det er kontrakten for det som er kommet nå.

Disse to har gitt tilbud på oppdraget:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
BMO Tunnelsikring 18.757.194
Aurstad Tunnel 26.717.915
Ebusco 3.0 har skrog av karbonfiber, som skal gjøre bussen atskillig lettere enn konkurrentene. Til forskjell fra mange andre busser har den også batterier i gulvet, slik at tyngdepunktet blir lavt. Men produsenten har store problemer med produksjonen og økonomien. Her er bussen i München.
Les også

«Banebrytende» elbusser skulle komme i fjor – nå er produsenten i kjempetrøbbel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.