E18 BOMMESTAD

Mer fjell må bort ved E18 i Larvik

Nye sprekkdannelser i fjellet gjør at Statens vegvesen har besluttet å fjerne mer fjell ved rasstedet ved E18 Bommestad.

Fjellblokka som sto igjen etter raset ved E18 ved Bommestad ble sprengt 17. desember i fjor. Siden er det blitt mye mer sprenging.
Fjellblokka som sto igjen etter raset ved E18 ved Bommestad ble sprengt 17. desember i fjor. Siden er det blitt mye mer sprenging. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix
15. mars 2020 - 10:24

Det betyr at veien muligens ikke vil åpne for normal trafikk før påske, sier Vegvesenet i en pressemelding.

Siden midten av januar er det sprengt bort cirka 19.000 m3 fjell ved rasstedet. Målet for arbeidet har vært å åpne E18 ved Bommestad for normal trafikk før påske. Samtidig har Statens vegvesen vært tydelig på at fjellet bestemmer fremdriften.

Sandvika bru ble bygget på 60-tallet. Da var kravet til betongoverdekning 30 millimeter.
Les også

Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen

Sprekkdannelser krever mer sprengning

Planen har vært å sprenge ned cirka 15 meter av toppen på fjellskjæringen hvor raset gikk i desember. Etter en sprengning i forrige uke ble det avdekket at det er sprekkdannelser også videre nedover i fjellet.

– På grunn av fjellets struktur og sprekkdannelser, kan vi ikke sikre denne delen av fjellskjæringen med bolter. Det betyr at fjellskjæringen må fjernes. Denne vurderingen er gjort i tett dialog med prosjektets geolog, forklarer Tore Jan Hansen, prosjektleder i Statens vegvesen, i meldingen.

Beslutningen om å fjerne mer fjell omfatter et parti som er cirka 20 meter bredt. Det beregnes at total mengde fjell som sprenges bort (inkludert denne endringen) vil bli rundt 25.000 m3.

Ofotbanen er den togstrekningen i Norge som kan frakte mest gods per tog.
Les også

Skal bruke én mrd. for å frakte 5 prosent mer gods per tog

Ikke gitt opp målet om normal trafikk til påske

– Vi har hatt som arbeidsmål å kunne åpne E18 forbi Bommestad til normal firefelts trafikk før påske. Dette målet var satt under forutsetning at opprinnelig plan ville gå som normalt. Usikkerheten har hele tiden vært hvordan fjellet reagerer på hver sprengning med tanke på de sprekker og slepper som finnes i fjellskjæringen, sier Hansen.

Selv om det nå blir mer sprengningsarbeid, har ikke Statens vegvesen helt gitt opp håpet om å åpne veien som normalt før påske.

– Vi ser det blir utfordrende å klare målet, men redusert tilbud til trafikantene og kostnader er drivkrefter for å ferdigstille arbeidet så fort som mulig. Men vi ønsker å være tydelig på at ønsket om å åpne veien så fort som mulig ikke skal gå på bekostning av kvaliteten og sikkerheten, sier Hansen.

Strekningen E18 Rugtvedt – Langangen vil åpne i 2026. Veien har fire felt og fartsgrense på 110 kilometer i timen.
Les også

Vil ha firefelts vei på hele hovedstrekningen mellom Porsgrunn og Grimstad

Gjenstående arbeid

Statens vegvesen planlegger å avslutte sprengningsarbeidet i løpet av uke 12. Etter dette gjenstår det å fjerne alle steinmasser, samt containerne som er satt ut som beskyttelsesvegg. Det skal monteres sikringsbolter på begge sider av E18, montering av nytt veirekkverk og oppsett av elektroinstallasjoner og skilt. Det må i tillegg etableres nye veigrøfter, og eventuelle skadde rør og ledninger må byttes ut. Det anses som lite sannsynlig at det må gjøre større utbedringer og gravearbeid på selve veikroppen, men mulige tiltak er asfaltfresing og asfaltering. I forbindelse med disse oppgavene, må det påregnes at E18 stenges to til tre netter.

– Vi skulle gjerne vært tydeligere på åpningsdato, men sprekker i fjellet gjør at vi må utføre mer arbeid enn vi først trodde. Det er viktig for oss at vi gjør et grundig arbeid, og sikkerheten er alltid det viktigste, sier Hansen.

Modell av det planlagte solcelleanlegget ved den sørgående siden av E18 ved Stokke i Vestfold. På hitsiden av veien ligger Furulund Kro & Motel, som har solceller på taket fra før.
Les også

Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.