PROSJEKTER

Vegvesenet ser på E136/39-løsning ute i sjøen i Skodjevika

Statens vegvesen vurderer ny vei 400-600 meter ute i Skodjevika på strekningen langs E136/E39 Digernes-Dragsundet.

Slik kan veien se ut fra Valle.
Slik kan veien se ut fra Valle. Illustrasjon: Statens vegvesen
17. sep. 2021 - 09:02

– Slik kan vi unngå tunnel på 3,1 kilometer inne på land gjennom Valle, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen, E136/39 Ålesund-Molde.

Veiplanleggerne i Statens vegvesen er i dialog med Ålesund kommune for å finne gode løsninger for ny europavei i kommunen. På strekningen Digernes-Dragsundet er det mest aktuelle forslaget å la ny vei stort sett følge dagens vei. Det er også vurdert en løsning med to tunneler på henholdsvis 280 og 600 meter vest for Valle. For å unngå større støytiltak ved boligområdet på Valle ser Vegvesenet også på en løsning med en lengre tunnel på om lag tre og en halv kilometer.

Det skriver Vegvesenet i en melding.

Dette ubemannede overflatefartøyet (USV) er på oppdrag for å måle vannkvalitet i Bergen havn. Nå håper Nordic USV at de kan bygge et nettverk av elektriske farkoster langs hele kysten.
Les også

Ingen er om bord i båten som sjekker vannkvaliteten i Bergen

Dyrt med tunnel

Johnsen sier Vegvesenet er skeptisk til en lang tunnel.

– Det er tre-fire ganger dyrere å bygge en tunnel enn å bygge en vanlig vei. Samtidig er driftskostnadene mye høyere. Mer anleggsarbeid i forbindelse med tunneldrift gir også et dårligere klimaregnskap. Derfor ønsker vi ikke å bygge mer tunnel enn nødvendig på E136/39 Ålesund-Molde, sier prosjektlederen.

Samtidig forstår Vegvesenet meget godt at en løsning med kort tunnel ikke er ønskelig for dem som blir boende i nærheten av tunnelmunningene.

NTNU-studenter og forskere vil ha stor nytte av Fjordlab. Det betyr at det vil ta kortere tid å gå fra teori til utprøving i havet og gjøre innovasjoner tilgjengelig for norsk næringsliv.
Les også

Får 400 millioner til Fjordlab: – Fantastisk

Mindre inngrep på land

– Vi vurderer derfor også en løsning hvor vi legger ny vei 400-500 meter fra land på en sjøfylling langt unna mye av bebyggelsen. Fyllingen blir bygd opp med overskuddsmasser fra andre deler av anlegget, sier Johnsen.

Vegvesenet ser for seg en løsning hvor båter kan kjøre gjennom fyllingen under ei eller to bruer. Samtidig blir sjøfyllingen lagt slik at den ikke tar utsikt ut over fjorden fra husene inne på Valle.

En løsning med vei ute i sjøen gjør at Vegvesenet unngår inngrep i et område med «svært viktig naturtype» ved Igletjønna, og det kulturhistoriske «regionalt viktige» området ved Flåte. En slik løsning blir også 500 meter kortere enn dagens vei og vil kunne bli betydelig bedre med tanke på klimaregnskap.

– Vi tror dette kan bli en god løsning som ivaretar lokale forhold på Valle, og hensynet til gjennomgangstrafikken. Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger på dette, sier Johnsen.

Vegvesenet vil drøfte denne løsningen med kommunedelsutvalget i Skodje mandag 20. september.

De nye standardiserte fartøyene til Sjøforsvaret skal bygges med grønn teknologi. Norsk maritim klynge har mye å bidra, slår konsernsjef i Kongsberg, Geir Håøy fast. Her i samtale med Elise Caspersen og Thore Kristian Svennevig fra Zero.
Les også

Vil sikre 95 prosent norsk innhold i sjøforsvarsskip

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.