Det snakkes stadig om kostnadsoverskridelser i norske veiprosjekter, og nylig konkluderte en rapport fra NTNU med at norske samferdselsprosjekter øker med 40 prosent fra første til andre kvalitetssikring.
I et forsøk på å gjøre noe med dette, har Samferdselsdepartementet nå bedt både Statens vegvesen og Nye Veier om å gå gjennom to allerede planlagte veiprosjekter, og se etter muligheter for kostnadskutt.
De to prosjektene det er snakk om er E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk.
Det første prosjektet er estimert å koste 6,5 milliarder kroner, og det andre er en del av en større veipakke til 7,1 milliarder.
Nye rammevilkår
– Prosjektene er planlagt etter de rammene og forutsetningene som var gitt da vi fikk de i første omgang. Oppgaven vi har fått nå, går for E6 ut på å se på prosjektene med litt annerledes rammevilkår, så det er en interessant oppgave, sier Bjørne Grimsrud, direktør for Styrings- og strategistaben i Vegdirektoratet.

Når det kommer til E16 er oppgaven noe annerledes, og går ut på at interne hos Vegvesenet skal se på andre mulige løsninger for prosjektet.
- Vi har gjennomgått alle veiprosjekter i åtte år: Dette kjennetegner dem som sprekker brutalt
Krav til hastighet og standard
Både Vegvesenet og Nye veier fikk oppgaven 15. august, og må levere forslag til kutt innen 29. august.


Grimsrud sier det mest avgjørende for kostnadene i de to prosjektene, akkurat som i alle andre veiprosjekter, er forutsetningene som ble lagt til grunn da de skulle planlegges.

– Hvilke krav som stilles til hastighet og standard på veien er helt avgjørende for hva veien kommer til å koste. Om man senker disse kravene er det mulig å kutte kostnadene, sier han.
Et annet punkt som gjerne øker kostnadene i prosjekter er lokalpolitiske ønsker.
– Man endrer gjerne prosessen som følge av innspill fra lokale myndigheter, om man slipper dette og heller legger ruten der det er mest optimalt å bygge kan man spare penger, sier han.
Billigere = dårligere
Grimsrud mener imidlertid kostnadskutt utvilsomt vil gå på bekostning av standard eller kvalitet på veiene som bygges.


– Om man kun snakker kostnader er det ikke sånn at du får et like godt resultat for mindre penger, sier han.
Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, ønsker ikke å si noe om oppgaven de har fått fra departementet, men understreker at selskapet jobber med å redusere kostnadene i sine prosjekter med 20 prosent sammenliknet med Vegvesenet.
– Vi tar ned kostnader på byggherre, anlegg, arkeologi, byggledelse, grunnerverv, prosjektering og usikkerhetsavsettinger, forteller hun.
Men understreker at det er mest å hente på prosjekter som ikke er kommet langt i planlegging.
– Det er da vi har muligheten til å påvirke kostnadene mest, sier hun.
Mulig å spare
At det er muligheter for å kutte kostnader i Norske veiprosjekter bekreftes av Morten Welde, på NTNU.
Welde ønsker ikke å gå inn på de to prosjektene, men sier det finnes mange tiltak som kan gjøres for å få ned kostnadene til norske veiprosjekter.
– Vi er ekstremt glade i kryss her i Norge, alle vil ha et kryss i nærheten. Men et kryss på en motorvei koster gjerne 100 millioner kroner, så det er mye å spare på å kutte ned på bruken av kryss. I tillegg til det kan man bli flinkere til å vurdere bruken av belysning langs veier der det ikke bor folk, sier han.
I motsetning til Grimsrud mener Welde det fint er mulig å bygge akkurat samme vei for en lavere pris, om man bare planlegger riktig.
– Om man bygger lengre strekninger av gangen under ett er det mye å spare på både byggherrekostnader, rigg og drift, sier han.
- Norske veiprosjekter: Freser videre tross enorme kostnadssprekker