PROSJEKTER

Vegvesenet slår sammen milliardprosjekter på Hadeland

Statens vegvesen slår sammen riksvei 4 Hadeland og E16 Jevnaker-Ringerike til en felles veiorganisasjon.

Statens vegvesen slår sammen veiprosjektene på riksvei 4 og E16 på Hadeland. Odd Johansen blir prosjektleder.
Statens vegvesen slår sammen veiprosjektene på riksvei 4 og E16 på Hadeland. Odd Johansen blir prosjektleder. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. okt. 2020 - 14:02

– Det er klare stordriftsfordeler med å slå sammen de to veiprosjektene på Hadeland, sier områdedirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, utbygging sør-øst i en pressemelding.

På E16 går anleggsmaskinene for fullt. Neste år vil mye av jobben være gjort. Det faller i tid sammen med at anleggsdriften starter opp igjen på riksvei 4. Mye tyder på at anleggsarbeidet deretter kan fortsette på E16 på Ringerike fra Eggemoen til Nymoen.

2,8 milliarder skal brukes på vedlikehold av eksisterende jernbane i 2024.
Les også

Bygger ny jernbane for 16 milliarder – knappe tre mrd. går til vedlikehold

Erfaren veibygger skal lede

Odd Johansen er nå prosjektleder for to milliardprosjekter med noen kilometers avstand på Hadeland. Da Johansen ble presentert som prosjektleder for riksvei 4 i april, sto han fram som en utålmodig vegbygger. Et halvt år senere må Johansen starte å rekruttere nye folk til prosjektorganisasjonen etter at regjeringen gjennom Statsbudsjettet nå vil starte utbygging av etappe to på riksvei 4 Hadeland i 2021.

Johansen (59) har 26 år bak seg i Statens vegvesen. Han kommer fra stillingen som prosjektleder for Fellesprosjektet Ringeriksbanen. Før det var han prosjektleder for E134 Gvammen-Århus i Seljord.

Anlegg Øst Entreprenør i gang med erosjonssikring av Ådalselva langs E16 nord for Hønefoss.
Les også

Sikrer E16-område: Håper å være ferdig før vårflommen

Riktig vei til riktig pris

– Hva er de største utfordringene på riksvei 4 og E16 på Hadeland?

– På 4-ern skal vi i den nærmeste tiden få tre ulike kontrakter ut i markedet så raskt det lar seg gjøre, uten at det går utover kvaliteten. På E16 skal vi sammen med Skanska og PNC bygge avtalt vei til avtalt pris samtidig som vi har HMS på stell, sier Johansen.

Han skal nå bruke den nærmeste tiden på å bli godt kjent med sin nye ansatte på riggen på Jevnaker.

– Dette er jo stort sett folk som kjenner hverandre fra før. Vi bør ha de beste forutsetninger for å legge sammen to og to og få mer enn fire, sier Johansen.

Han har også ansvaret for E16 Kvamskleiva og riksvei 4 hele veien fra Oslo til Mjøsbrua.

Kitemill utvikler flygende kiter eller drager som er festet til en bakkestasjon med en vinsj. De kan ta seg inn i sterke vinder i opptil 800 meter.
Les også

Godkjenner å bruke drager til vindkraft – norske gründere jubler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.