– Det er klare stordriftsfordeler med å slå sammen de to veiprosjektene på Hadeland, sier områdedirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, utbygging sør-øst i en pressemelding.
På E16 går anleggsmaskinene for fullt. Neste år vil mye av jobben være gjort. Det faller i tid sammen med at anleggsdriften starter opp igjen på riksvei 4. Mye tyder på at anleggsarbeidet deretter kan fortsette på E16 på Ringerike fra Eggemoen til Nymoen.
Mener de har knekt koden for effektivisering i tungindustrien
Erfaren veibygger skal lede
Odd Johansen er nå prosjektleder for to milliardprosjekter med noen kilometers avstand på Hadeland. Da Johansen ble presentert som prosjektleder for riksvei 4 i april, sto han fram som en utålmodig vegbygger. Et halvt år senere må Johansen starte å rekruttere nye folk til prosjektorganisasjonen etter at regjeringen gjennom Statsbudsjettet nå vil starte utbygging av etappe to på riksvei 4 Hadeland i 2021.
Johansen (59) har 26 år bak seg i Statens vegvesen. Han kommer fra stillingen som prosjektleder for Fellesprosjektet Ringeriksbanen. Før det var han prosjektleder for E134 Gvammen-Århus i Seljord.
Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store
Riktig vei til riktig pris
– Hva er de største utfordringene på riksvei 4 og E16 på Hadeland?
– På 4-ern skal vi i den nærmeste tiden få tre ulike kontrakter ut i markedet så raskt det lar seg gjøre, uten at det går utover kvaliteten. På E16 skal vi sammen med Skanska og PNC bygge avtalt vei til avtalt pris samtidig som vi har HMS på stell, sier Johansen.
Han skal nå bruke den nærmeste tiden på å bli godt kjent med sin nye ansatte på riggen på Jevnaker.
– Dette er jo stort sett folk som kjenner hverandre fra før. Vi bør ha de beste forutsetninger for å legge sammen to og to og få mer enn fire, sier Johansen.
Han har også ansvaret for E16 Kvamskleiva og riksvei 4 hele veien fra Oslo til Mjøsbrua.
Uværet: – Vurder om reisen er nødvendig