Amerikanske Carnival Corporation merker større press fra kundene om å være miljøbevisste etterhvert som internasjonale krav skjerpes.
Nå har den amerikanske giganten Carnival, med ni ulike merkenavn innen cruiseskipsoperatører, tatt kontakt med Bellona for få råd. Nå er en formell avtale signert.
- Det er en fjær i hatten. Carnival kom til oss og ba om samarbeid, sier seniorrådgiver for skipsfart, Jan Kjetil Paulsen til TU.
- Hun sa ja til å jobbe for Røkke: Men slutter på dagen hvis oljeselskapet hans går inn i Lofoten og Vesterålen
Konferanselytting
Han forteller at både Carnival og RCCL, de to største cruiserederiene i verden, har vært til stede på mange konferanser og hørt om Bellonas engasjement.
- Jeg har inntrykk av at de store cruiseoperatørene er på hugget, men at det er mer spørsmål om tempo, sier Paulsen.
Administrerende direktør Michael Thamm i Carnivals datterselskap Costa Group og Carnival Asia sier i en pressemelding at bærekraftig drift er topp prioritet.
- Samarbeidet med Bellona vil hjelpe oss til å nå vårt mål og visjon om å tilby våre gjester ekstraordinære ferieopplevelser samtidig som vi møter og helst overgår våre forpliktelser overfor miljøet, sier Thamm.
- 50.000 liter fyringsolje rant ut i elva: Bellona anmelder Sporveien
Norge og verden
Jan Kjetil Paulsen tror at to forhold har vært viktig for å få på plass Carnival-avtalen:
- IMO-vedtaket i april om 50 prosent CO2-kutt innen 2050
- Stortingets vedtak om null-utslipp i norske fjorder ifra 2026/2030
For de store cruiseaktørene er det ikke snakk om å droppe Norge som destinasjon på grunn av strengere miljøkrav enn mange andre turistdestinasjoner.
- Det er neppe aktuelt for de største, eldre cruiseskipene å seile utslippsfritt inn Geirangerfjorden og andre norske turistfjorder. Men det kan finnes andre løsninger enn å bare sett inn batterier, sier Paulsen.
Ikke bare teknikk
Bellona ser store muligheter for å utvikle både for tekniske og driftsmessige løsninger.
- Carnival har store ressurser. Det skal bli moro å jobbe tett sammen med dem, både på teknisk side og på utforming av produkter og løsninger, sier Paulsen.
Han nevner blant annet energisparing på hotellast. På de store cruiseskipene kan lys, oppvarming, luftkondisjonering, ventilasjon, varmtvann, bysser og underholdning kreve flere megawattimer energi. Det produseres av skipenes store dieselmotorer som i realiteten er enorme kraftverk.
- Stortinget vil ha strengere utslippskrav i fjorder: Og landstrøm til cruiseskip (TU Ekstra)
Dieselsluk
Verdens største cruiseskip, RCCLs Symphony of the Seas på 230.000 bruttotonn og plass til rundt 6.000 passasjerer, har tre hovedmotorer på 20 MW hver. Det samme har de tre søsterskipene i Oasis-serien.
Motorene sørger både for framdrift og strøm til resten av skipets funksjoner.
Ifølge konsulentselskapet Martin Ottaway kan drivstofforbruket på ett døgn komme opp i 624.500 liter (165.000 gallons) bunkersolje i døgnet.
RCCL har som mål å redusere drivstofforbruk og utslipp med 20 prosent for hver ny skipsserie rederiet bestiller.
Icon-klassen som skal inn fra 2022-2024, skal ha LNG-motorer. I fjor høst begynte rederiet forsøk med brenselcelle. Hensikten er å se om de kan produsere strøm til hotelldriften med hydrogen og brenselcelle.
LNG og utslipp
Carnivals to europeiske rederier, Aida og Costa Cruises, bestilt i 2015 to nye skip hver, med LNG-motorer.
Derved innfrir de nye IMO-krav fra 2020 til redusert svovel og TIER III-krav til NOx-utslipp.
CO2-utslippene blir også redusert med mellom 20-30 prosent. LNG-motorer kan imidlertid sende ut uforbrent metan med eksosen slik at klimaavtrykket ikke blir riktig så positivt.
- Norsk-koreansk tank: Skal gjøre det langt enklere å gå over til flytende gass (TU Ekstra)
Ikke bare skip
Bellona opplyser at både landstrøm og tilbringertjenester, både med småskip og busser, har vært tema i diskusjonene med Carnival.
- Carnival har en flåte på over 100 skip, fordelt på 10 ulike merkevarer. De har opplyst til oss at 40 prosent er klargjort for landstrøm. De sender dem ikke til Norge så lenge vi ikke tilbyr det i noen havner, sier Paulsen.
Han påpeker også at tenderbåter, de som går mellom skip som ligger for anker og små kaier, kan være elektriske og at bussene som skal kjøre passasjeren til attraksjoner, like gjerne burde vært elektriske.
- Verdens største cruiseskip: Er 362 meter langt og har plass til 6870 passasjerer