Det skjer basert på sammenslutningens egne vurderinger, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.
Statens vegvesen beklager at en av de tre tilbyderne i konkurransen ikke ønsker videre deltakelse.
– Det er alltid ugunstig for utbygger at en tilbyder av ulike grunner velger å trekke seg. I dette tilfellet skjer det etter avklaringsrunden før innlevering av første forhandlingstilbud, sier direktør for utbygging i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, i pressemeldingen.
Fortsatt god konkurranse
I denne tilbudskonkurransen er det heldigvis to svært faglig sterke og robuste tilbydergrupper som fortsatt er med, heter det.
– Det betyr at vi fremdeles kan gjennomføre en god og reell konkurranse. Målet er å få et best mulig tilbud og en riktig markedspris, for bygging og drift av det 82 kilometer lange veianlegget, sier Davik.
Fremdriften i anbudsprosessen vil gå som planlagt. Det er lagt opp til å inngå kontrakt sommeren 2023 og antatt byggetid er seks-sju år.
De to tilbydergrupperingene som blir med videre, er:
Nordland Forbinde
Den ledes av Gülermak Sp. z o.o. som har med seg Aldesa Construcciones S.A., Intertoll Infrastructure Developments B. V., Tecnicas y Proyectos S.A. (TYPSA), AFRY Norway, Intertoll Europe Zrt, Intertoll Limited, Duna Intertoll Zrt, Mecsek Autopalya-uzemelteto Zrt, Intertoll Polska Sp. z o.o, Intertoll Construction Sp. z o.o, Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. og Intertoll Capital Partners B.V.
Skanska Hålogalandsvegen
Den ledes av Skanska Norge som har med seg Skanska Infrastructure Development, Multiconsult, Aas Jakobsen, AJ Trondheim, ViaNova, Svevia Norge, Skanska, Skanska Hedmarksvegen Invest, Skanska Norge Konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.
Tilbydergrupperingen som har trukket seg er altså Via Borealis. Den ledes av ASTM S.p.a som har med seg Acciona Concesiones S.L, Acciona Construccion SA, Itinera S.p.a, Acciona WEP Holding inc., Rambøll Norge, Rambøll Finland og Mesta.
Kontrakten omfatter 82 kilometer ny vei, fordelt på disse strekningene:
- Riksvei 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn
- E10 fra Gullesfjordbotn til Steinsland ved Tjeldsund bru
- Riksvei 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg
- Riksvei 85 fra Kåringen til Fiskefjord
Det skal bygges totalt 27 kilometer tunnel fordelt på sju tunneler. Selve utbyggingen er forventet å ligge på rundt ni milliarder kroner.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse