MARITIM

Viking Sky: Foreløpig rapport mener lavt oljetrykk var årsak

Statens havarikommisjon for transport opprettholder det første sikkerhetsvarselet: Pass på oljenivå og oljetrykket. En av hovedmotorene var frakoblet for reparasjon.

Det var 1373 personer om bord på Viking Sky. Evakuering via livbåter og andre fartøy var umulig. 470 ble reddet med helikopter.
Det var 1373 personer om bord på Viking Sky. Evakuering via livbåter og andre fartøy var umulig. 470 ble reddet med helikopter. Foto: CHC Helicopters
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
13. nov. 2019 - 11:57

SHT offentliggjør i dag en foreløpig rapport om ulykken med Viking Sky som mistet all motorkraft da skipet krysset Hustadvika 23. mars i år.

Der kommer det fram at den ene av de to hovedmotorene på 6720 kW var koblet fra før skipet la ut på Hustadvika.

Skipet har denne motorkonfigurasjonen: MAN 2x 9L32/44CR (5 MW) og 2x12V32/44CR (6,7 MW)

Torboladeren til det som kalles DG3 (dieselgenerator 3) ble ødelagt 16. mars og en tekniker fra MAN var om bord for å demontere turboladeren før en ny skulle settes inn ved neste havneanløp. 

Viking Sky var på vei til Stavanger.

For lavt oljetrykk

Viking Sky har to separate maskinrom, hver med en stor (6720 kW) en litt mindre (5040 kW) dieselmotor. Hvert maskinrom har egen tavle for å kunne operere med redundans. Tavlene er koblet sammen under normal drift. Skipet har to propeller til framdrift, drevet ah hver sin elektromotor med variabelt turtall.

SHT slår likevel fast at oljetrykket til smøring av skipets fire MAN dieselmotorer var for lavt. SHT gjentar derfor sikkerhetsanbefalingen fra Sjøfartsdirektoratet om at oljenivået må sjekkes nøye og toppes opp før kryssing av spesielt værharde strekninger.

Vis mer

Rapporten bekrefter at lavt oljenivå og stamping og rulling medførte at oljepumpene mistet trykket. Motorene er programmert til kontrollert stans når oljetrykket blir for lavt for å unngå at motorene skal skjære seg.

Det er Wilhelmsen Ship Management som står for den marine driften av skipet. WSM sendte kort tid etter ulykken ut en sikkerhetsbulletin der det ble pekt på flere tiltak på alle skip. Det gikk blant annet ut på grundig sjekk av smøresystem og oljenivå samt forberedelser av skipet før det legger ut i røff sjø.

De har også gjennomgått prosedyrer for å starte opp igjen motorer etter blackout. Sammen med klasseselskapet Lloyd’s har WSM etablert prosedyrer for å seile med en motor eller annet kritisk utstyr ute av drift i henhold til «Safe return to Port»-krav i IMSO SOLAS-regelverk.

MAN 9L32/44CR. Viking Sky har to ni-sylinders rekkemotorer av denne typen og to 12V-motorer. <i>Foto:  MAN</i>
MAN 9L32/44CR. Viking Sky har to ni-sylinders rekkemotorer av denne typen og to 12V-motorer. Foto:  MAN

Videre undersøkelser

SHT varsler at de vil fortsette sine undersøkelser rundt hendelsen.

De vil se på følgende punkter:

  • Maskinromsalarmer
  • Ruteplanlegging
  • Beslutningsstøtte
  • Smøreoljehåndtering
  • Evakuering og livredningsutstyr
  • Lokale værforhold og undervannsforhold
  • Sikker retur til havn - Safe return to Port (SrtP)

Hovedfunn:

  • Oljesumpene mellom motorene inneholdt mellom 28 og 40% oljekapasitet. MAN anbefaler 68-75%.
  • De tre dieslemotorene i drift stanset en etter en i løpet av 19 minutter og forårsaket blackout og tap av all framdrift.
  • SHT anslår at Vikig Sky var en skipslengde unna grunnstøting og at det hadde passert grunner på 10 meter før motorkraften ble gjenopprettet.

Hendelsesforløpet

Viking Sky var den siste av syv Northern light»-cruise for sesongen. Turen startet i Bergen 14. mars og gikk videre til Narvik, Alta og Tromsø.  

Vis mer

Bodø var neste stopp, planlagt for 22. mars, men på grunn av værmeldingen, besluttet kapteinen i samråd med to loser å seile rett til Stavanger. Cruiset skulle etter planen ende i Stavanger 24. mars.

Skipet dro fra Tromsø klokka 22.10 den 21.mars.

Rundt klokka 13.40 den 22. mars, informerte kapteinen mannskapet om forverrede værforhold og ba dem forberede skipet for det.

SHT-rapporten beskriver det videre hendelsesforløpet.

18 alarmer

Mellom klokka 05.00 og 09.04 den 23. mars gikk det 18 alarmer om for lavt oljenivå og lavt oljevolum på dieselgeneratorene (DG) som var i drift. Det vil si DG 1 (stor hovedmotor), DG 2 (mindre hovedmotor) og DG4 (mindre hovedmotor).

Dieselgenerator 3 var stanset på grunn av feil på en turbolader. En tekniker fra MAN var om bord for å fjerne turboladeren og forberede montering av en ny, som skulle komme om bord i neste havn (Stavanger).

Mannskapet kvitterte ut alarmene.

Oljesump

Neste alarm gikk 13.37:04 og viste at DG 4 kvittet seg med last (det vil si trappet ned) på grunn av lavt smøreoljetrykk. Noen sekunder etter gikk alarmen for lavt smøreoljetrykk. Klokka 13.39:52 gikk alarmen for lavt nivå i oljesumpen. Smøreoljen ligger i sump imellom rammeverket (skid) under motoren.

Fem minutter gikk. Så, klokka 13.45:26, stenger DG 4 ned. Åtte sekunder etter følger DG 2 etter og slår seg av. Det tok 11 minutter å restarte DG2. Men klokka 13.50:31 slo DG seg av og ble fulgt av DG 1. Dermed ar det total blackout om bord.

Nødgeneratoren startet i løpet av 30 sekunder og forsynte hovedtavlen med strøm.

Klokka 14.00 ble det sendt ut nødsignal, «mayday», og begge ankrene droppet. Ankrene fikk ikke feste og skipet drev mot land i en hastighet på 6-7 knop.

Klokka 14.13 ble det slått alarm om bord og alle passasjer ble bedt om å gå til samlingsplassene for å vente videre ordre om eventuell evakuering.

Mens passasjerer og mannskap forberedte seg på evakuering, jobbet maskinistene med å få i gang motorene. Det ble fylt på 10,8 kubikkmeter smøreolje til oljesumpene på de tre motorene som var i drift.  Klokka 14.22 fikk de start på DG 2 og strøm koblet inn på hovedtavla og den ble satt manuelt i modus for å dele strøm. Klokka 14.29 fikk de i gang en av de to elektriske framdriftsmotorene og fem minutter etter også den andre framdriftsmotoren. Det ga nok kraft til å holde sakte fart framover.

Startet opp igjen

I løpet av den neste timen, ble DG 1 og DG 4 startet og koblet til hovedtavla. Den ble satt i automatisk lastdelingsmodus («automatic load sharing». Etter hvert var alle tre dieselgeneratorene i drift og skipet fikk kraft nok til sakte og halv fart forover.

Selv om alle de tre GD-ene var i drift, måtte mannskapet balansere den elektriske lasten mellom dem manuelt. Skipet gikk sakte mot åpent hav, fortsatt med begge ankrene i vannet.

Rundt klokka 15.00 ankom det første helikopteret og skipet ble holdt rett mot været for å lette evakuering. Evakuering via livbåter ble vurdert, men ansett å være for farlig på grunn av vær- og bølgeforhold.

Første taubåt ankom 01.40, men klarte ikke å få slepeline om bord. Først om morgenen 24 mars klokka 06.30, var været såpass at det ble mulig for slepebåter å sikre skipet både forut og akter. Skipet gikk for egen maskin. Klokka 09.15 ble evakuering stanset. Klokka 16.25 ble Viking Sky fortøyd ved kai i Molde.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.