PROSJEKTER

Viktig tunnel for Bergen er blitt ny og lekker

Denne tunnelstubben er hovedtraseen for bussene ut av Bergen sentrum.

Munkebotntunnelen er cirka 550 meter lang, og del av et komplekst veisystem.
Munkebotntunnelen er cirka 550 meter lang, og del av et komplekst veisystem. Foto: Christian Walle/Statens vegvesen
2. juli 2021 - 09:53

Litt på overtid er det blitt for E39 Munkebotntunnelen i Bergen. Opprinnelig var ferdigstilling satt til april 2021. Nå blir den ferdig før fellesferien i år.

Vis mer

– Etter forholdene har det gått ganske greit med dette prosjektet. Vi er helt i sluttfasen nå. Vi er litt på overtid, men har godt håp om å bli ferdige til ferien, forteller Vegvesenets byggeleder Ruben Onarheim.

– Det vil alltid bli litt utfordringer med et prosjekt som ligger midt i byen, med mange naboer og generelt mange å ta hensyn til, sier han.

Munkebotntunnelen er en arm av riksvei 16/E39 i Bergen. Tunnelen går mellom Munkebotn og Sandviken og er enveiskjørt med trafikk kun nordover. Den er cirka 550 meter lang og åpnet i 1985.

Tunnelen er enveiskjørt med trafikk kun nordover. <i>Foto:  Christian Walle/Statens vegvesen</i>
Tunnelen er enveiskjørt med trafikk kun nordover. Foto:  Christian Walle/Statens vegvesen

Tunnelen har ett løp og to felt, et av dem kollektivfelt.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Viktig tunnel for bussene

– Som med mange tunnelrehabiliteringsprosjekter er det krevende med trafikkavviklingen. Vi har stengt det ene feltet gjennom tunnelen, og dermed kunnet arbeide på dagtid i det stengte feltet. Og når vi har måttet stenge tunnelen helt, så har det vært litt av en utfordring. Vi har kun hatt lov til å stenge fra klokka 01.45 til 05.30 på grunn av busstrafikken, og da blir arbeidet tilsvarende oppstykket. Tunnelen er hovedtraseen for bussene som går ut av Bergen sentrum. Men det har etter forholdene gått ganske greit, sier han.

Kvaliteten på fjellet viste seg å være bra. <i>Foto:  Christian Walle/Statens vegvesen</i>
Kvaliteten på fjellet viste seg å være bra. Foto:  Christian Walle/Statens vegvesen

Tunnelrehabilitering, altså. Det vil si: Ut med alt gammelt utstyr. Alle eksisterende installasjoner er borte, og nytt er kommet inn.

For å nevne noe: Nye vifter, nytt overvannssystem med oljeutskiller. Entreprenøren har også sprengt ut ny fjellhall til et nytt teknisk bygg. Og ellers alskens elektroutstyr som en moderne tunnel skal ha.

– Det er litt spesielt at Munkebotntunnelen ligger så nær Fløyfjellstunnelen. Dermed har vi måttet stenge den tunnelen under sprengningene i Munkebotntunnelen, og deretter sjekket fjellet før vi kunne sette på trafikk igjen, forteller Onarheim.

– Hva med fjellkvaliteten?

– Fjellet har vært bra, ikke noe å si på det. Men her er vi i et tett bystrøk, og det har vært mye kabler og ledninger i grunnen som vi har måttet ta hensyn til, sier Onarheim, som framholder at samarbeidet med entreprenøren har vært helt utmerket.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.