Gravensteinsgata i Sogndal skal bli enda tryggere for myke trafikanter, og det blir ny rundkjøring.
Prosjektet er delt inn i tre faser:
- Fase 1 er Stedje bru-Ålkrysset.
- Fase 2 er Ålkrysset-Leighgota.
- Fase 3 er Leighgota-kulturhuset.
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Opplev teknologi som aldri før på Teknisk Museum
Fram til jul er det fase 1 fra Stedje bru til Ålkrysset som blir utført.
– Vi er i gang med å bygge ny rundkjøring, og vi skal etablere gang- og sykkelvei fra eksisterende rundkjøring til Ålkrysset. Det blir nytt lysanlegg på begge sider av veien, sier byggeleder Jørn Kristian Engebø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Les også
Kofa er delt: Er ei fergekaibru faktisk ei bru?
Slik ser prosjektet ut
- Gravensteinsgata på riksvei 5 er hovedgata gjennom Sogndal. Gata skal få ny gang- og sykkelvei, i tillegg til ny rundkjøring.
- Stryn-firmaet Kveen er entreprenør, og vant anbudsrunden med 40,3 millioner kroner eks. mva.
- Gang- og sykkelvei blir bygd på nordsiden av riksvei 5 gjennom Sogndal sentrum, og det blir rundkjøring i krysset mot Dalavegen på fylkesvei 5613.
- En strekning på om lag 600 meter skal oppgraderes: Veistykket fra Stedje bru i vest til rundkjøringen ved Kulturhuset i øst. Utbyggingen skal gjøre hovedgata bedre for myke trafikanter.
- Målet med prosjektet er å stimulere til mer sykling i Sogndal sentrum, og legge bedre til rette for gående.
- ÅDT på strekningen i dag: Cirka 9500. Ti prosent er tungtrafikk.
- Gravensteinsgata er den mest trafikkerte veistrekningen i Sogndal. Lokale kjøretøy utgjør mellom 60 og 80 prosent av trafikkmengden.
- Prosjektet skal være ferdig i desember 2022.

Les også
Hvem kutter strømkablene først?