Det er en nedgang på vel 27 prosent.
Nå ble mengdene riktignok kuttet med om lag 10 prosent på inngåtte dekkeleggingskontrakter i løpet av 2022, og det innebar at om lag 90 kilometer med planlagt dekkelegging ikke ble noe av i det året.
![Finnairs flyvninger til Estland ble stoppet på grunn av GPS-forstyrrelser og at flyplassen i Tartu manglet alternativ til GPS-basert navigasjonssystem.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838360/_DSC1907%2520ret.jpg)
Starter opp flyrute igjen etter GPS-forstyrrelser
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Og for 2023 blir det enda mindre
– Nedgangen innebærer selvsagt at det vil bli færre kilometer som blir asfaltert i år, sier Even Sund i Vegvesenet.
– Vi forventer også at prisene vil bli høyere i årets kontrakter, kanskje så mye som 15 til 20 prosent i forhold til tilbudstidspunktet i fjor. Men det vet vi ikke før vi får inn tilbud på kontraktene, sier han.
– Det blir et økende etterslep på dekkevedlikeholdet med årets budsjett. Ved inngangen til 2022 var det 92,4 prosent av veidekkene på riksveinettet som tilfredsstilte kravene til spor og jevnhet i vedlikeholdsstandarden. Oppdatert status etter 2022-sesongen foreligger ikke ennå, men vi forventer at denne andelen vil synke noe etter 2023-sesongen med det budsjettet vi har, forteller han.
Øst får mest
De 800 millionene for 2023 fordeler seg slik:
Region | Mill. kroner |
Region Øst | 312 |
Region Sør | 108 |
Region Vest | 146 |
Region Midt | 94 |
Region Nord | 139 |
Even Sund understreker at avdelingsdirektørene for hvert område kan prioritere innenfor sin samlede tildelte ramme av vedlikeholdsmidler. Dermed kan det bli endringer i de endelige prioriteringene som gjøres i hvert område.
![E16 ved Løkjisberget Vestre Slidre i Valdres, før utbyggingen.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844633/Valdres%25202.jpg)
Ruster opp E16: Her kommer det en skjæring på 36 meter