BRUER

Brevikbrua er fra 1962: Nå må den forsterkes for å tåle dagens trafikk

Og den skal sandblåses og males når arbeidene først er i gang.

Brevikbrua i Telemark har vært et landemerke siden den sto ferdig. Nå skal den forsterkes.
Brevikbrua i Telemark har vært et landemerke siden den sto ferdig. Nå skal den forsterkes. Illustrasjonsfoto: Trond Reidar Teigen/NTB scanpix
24. juni 2020 - 06:04

Velkjente Brevikbrua i Telemark skal gjennom enda en runde med oppgradering.

Brua var stengt for oppgradering i drøyt et år i 2014 og 2015. Da ble det en omfattende rehabilitering etter at det ble oppdaget rust i wiretrådene i hengekablene. Kostnaden var 69 millioner kroner.

I fjor sommer ble Brevikbrua begrenset til enveistrafikk i en perioden da det ble oppdaget at pendellageret på brua var skadet. Det ble reparert.

Eksplosiver kutter stålet på deler av bruseksjoner fra Francis Scott Key Bridge som lå over baugen på MS Dali. US Army Corps of Engineers sto for detonasjonene
Les også

Her sprenges brua

Holder ikke for bruksklassen

Nå har Vegvesenet kommet til at brua ikke tilfredsstiller kravene for den såkalte bruksklasse 10/60 (10 tonn aksellast og 60 tonn totalvekt).

– Etter en gjennomgang finner vi at brua ikke holder kravene til bruksklasse 10/60. Den er egentlig bygd for en lavere klasse, sier prosjektleder Knut Asbjørn Koland i Vegvesenet til Veier24.

Så da blir det en jobb for en entreprenør med å forsterke brua.

Brua ble omkjøringsvei på et tidspunkt, og Vegvesenet endret på gang- og sykkelbanen over brua for et par år siden. Den banen ble smalere, mens kjørebanene fikk større bredde. Nå skal det endres tilbake.

– Oppdraget innebærer også å sandblåse og male hele fagverket, sier Koland.

Fra konkurransegrunnlaget: Fagverket i tverr-, hoved- og sidespenn på brua skal forsterkes og overflatebehandles.

I tillegg skal brudekket freses, og nytt lag med membran og asfalt skal legges. Noen av de eksisterende vannavløpene skal byttes eller fjernes. Midlertidig rekkverk mot gangbane skal også fjernes, og eksisterende rekkverk skal settes opp på nytt. Kantdragerne skal rengjøres, rehabiliteres og behandles på nytt med impregnering.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Stenging og dirigering

Entreprenøren skal være ferdig med selve forsterkningsjobben før 1. desember i år. Frist for å bli ferdig med hele oppdraget er 31. oktober 2021. Det er ikke lagt opp til anleggsarbeid i månedene fra og med desember i år til og med mars neste år.

Det blir så klart begrensninger på trafikantenes bruk av brua under arbeidets gang:

  • I hele anleggsperioden er brua stengt for kjøretøy med totalvekt på over åtte tonn.
  • Under arbeidet med forsterkning i månedene september, oktober og november i år skal biltrafikken dirigeres manuelt med ledebil.
  • I hele anleggsperioden skal det være sikring av adkomsten for gående og syklende.

Frist for å gi tilbud på dette oppdraget er 3. august.

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.