– Riksvei 4 er en viktig vei for mange pendlere og næringslivet på Hadeland. Utbyggingen av strekningen mellom Roa og grensen til Gran kommune vil føre til en helhetlig vei nordover fra Roa. I dag settes spaden i jorda, etter rask og god jobbing av Statens vegvesen, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide på fredag.
Fredag 10. september var det anleggsstart for strekningen riksvei 4 Roa-Gran grense. Kun tre dager etter at Stortinget vedtok å finansiere prosjektet lyste Statens vegvesen ut kontrakten for arbeidet.
– Mange har vært misfornøyde med fremkommeligheten når de kommer nordfra og møter dagens vei. Derfor er det veldig godt jobbet av Statens vegvesen som allerede nå setter i gang byggingen av ny firefelts vei. Denne vil bidra til å kutte reisetid både for privatpersoner og tungtransport, i tillegg til å forbedre trafikksikkerheten. Den nye veien skal ligge øst for dagens vei, så trafikken skal gå nesten som normalt under byggingen, sa samferdselsministeren, ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.
Det er anleggsfellesskapet Hæhre og Isachsen som står for byggingen. Det skal bygges 4,2 kilometer firefelts motorvei. Etter planen skal veien stå ferdig i desember 2023.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen
Det tok sin tid
I en pressemelding fra Vegvesenet medga Kjell Inge Davik i Statens vegvesen at veien fram til anleggsstart kan ha vært en tålmodighetsprøve.
– Det er åtte år siden Rigmor Aasrud tok første spadestikket på etappe 1 her på Hadeland. Nå jobber Statens vegvesen med å planlegge hele vegen fra Gjøvik og inn til Oslo. Fra før av har vi jobbet to år med strekningen Gjøvik-Mjøsbrua som nå er overført til Nye Veier. Vi tar den gjerne i retur, sa Davik.
Lover penger til nytt veiprosjekt i Finnmark
Flere kontrakter
Entreprenørene Hæhre og Isachsen skal altså bygge 4,2 kilometer lang firefelts motorvei fra Roa til Gran. Der møter den motorveien fra Gran til Jaren som ble åpnet i 2017. Vegvesenet jobber nå fram mot anleggsstart på strekningen i bunnen av bakkene opp mot Lygna fra Sandvoll til Amundrud. Den 3,8 kilometer lange strekningen er en av de smaleste trefeltsveiene i Norge. Nå skal veien utvides slik at det blir plass til midtdeler og forbikjøringsfelt opp bakkene mot Lygna.
– Vi forhandler med Peab, Anlegg Øst og AF. Vi velger entreprenør i starten av november, og skal være i gang før jul, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland, i meldingen.
Kontrakten for den siste strekningen på fem kilometer forbi skistedet Lygna skal etter planen ut før jul, med valg av entreprenør og oppstart sommeren 2022.
Vegvesenet har delt arbeidet med etappe to på Hadeland i tre.
– Slik kan både store og mindre entreprenører være med i konkurransen om å bygge ny trafikksikker vei er på Hadeland, sier Johnsen.
Arbeidet på de tre delstrekningene på riksvei 4 på Hadeland skal være ferdig før jul 2023.
Gigantprosjekt ligger foran skjema