LANGESUND: Med drøye 1000 kubikkmeter popcorn i rollen som olje, blir en rekke typer oljevernutstyr testet under en realistisk storøvelse utenfor Langesund i Telemark denne uka.
Et gasskip og en kjemikalietanker «kolliderer» like ved Langesund. Det medfører ikke bare et betydelig oljeutslipp på 1000 m3, men også gasslekkasje, det vil si flytende ammoniakk (NH3), nedkjølt til -104 grader.
Lekkasjen må tettes før oljevernfartøy i alle størrelser og typer kan sette ut oljelenser og opptaksutstyr.
En av tidenes største oljevernøvelser, SCOPE 2017 (Skagerrak Chemical Oilspill Pollution Excercise), ledes av Kystverket, men involverer også svenske, danske og tyske oljevernmyndigheter. Over 20 skip, to fly, helikopter, droner og rundt 300 mennesker er engasjert i øvelsen.
Det er hektisk aktivitet både til lands, sjø og luft. Regnet kommer i strie strømmer og bidrar til å gjøre øvelsen enda mer realistisk.
Fisk og slep
På Smietangen i Langesund har senioringeniør Jan Willie Holbu ved beredskapssenteret til Kystverket overblikk over oljelenser og annet materiell som skal ta opp olje på vann.
Ved kaia ligger et par slepebåter fra Kragerøs Sjøtjeneste og to fiskebåter. Lenser og utstyr slepes om bord fra containere på kaia, fraktet ut fra depoter. Fartøyene inngår i en flåte på 35 private aktører som har avtale med Kystverket.
- De utgjør et viktig tillegg til den stående beredskapene, sier Holbu.
En av karene fra Kragerø Sjøtjeneste forteller at han var førstemann på ulykkesstedet da Full City forliste under en kraftig storm i juli i 2009. Første mange timer etter at oljen drev ut av skipet, var det mulig å legge ut lenser rundt det.
Dermed kom rundt 300 – 400 kubikkmeter olje på sjøen som måtte tas hånd om. Og helst før den nådde land.
Høyhastighetslenser
Nå har Kystverket kjøpt inn fem nye høyhastighetslenser, Oljetrål NO-T-1000-S, fra Norlense.
De kan operere i relativt høye bølger, inntil 2,5 meter signifikant og i hastighet opp mot 4 knop. Dagens mest vanlige lenser for høy sjø kan bare taues i 0,7 - 0,8 knop.
Oljetrål-systemet kan opereres av en båt alene. Det vil si at det ikke er nødvendig å slepe den mellom to fartøyer takket være en paravan. Den fungerer på samme måte som tråldører og spenner ut lensen slik at den dekker et stort areal. Ikke bare samler den opp i relativt stor hastighet, men den har integrert pumpe som sender olje tilbake til skipet.
- Vi har testet systemet under en «olje på vann-øvelse». Det fungerte såpass bra at vi har anskaffet fem som plasseres ut på Kystvaktens fem skip i Norne-klassen, sier Holbu.
- Vil drive oppdrett uten mennesker: Her er teknologiene de mangler
Iskrem og pizza
Engasjerte, våte og tidvis stressede mennesker kunne denne uka observeres i og rundt Langesund. Iskrembarer og pizzarestauranter er stengt for sesongen.
På Dampskipskaia står en rolig prosjektleder for Scope 2017, Stig Wahlstrøm, i samtale med Kystverkets losoldermann, Geir Eikeland.
Hvorfor så rolig?
- Jeg legger meg ikke opp i detaljene. Øvelsen er planlagt i detalj, men nå er det gjennomføring. Da vil uforutsette ting skje. Det er poenget. Vi skal lære av dette, sier Wahlstrøm til TU.
Beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket er også overraskende rolig på dag to av øvelsen.
- Det viktigste er å øve samhandling. Ikke bare mellom de norske, kommunale og statlige aktører, men også internasjonale deltakere, sier Johan Marius Ly til TU.
Hand i hand
Øvelsen innbefatter både sjøoperasjoner, styring og koordinering fra land med alle berørte etater, oljeoppsamling på havet, strandrensking og brann- og kjemikalieinnsats fra spesialtrente styrker fra Oslo og Bergen.
- Det er mange ulike elementer som skal øves på samtidig. At det skjer uforutsette ting, er en del av dette, sier Ly.
Blant de «uforutsette» hendelser er eksplosjon om bord i LPG-skipet «Clipper Harald», som spiller ett av ulykkesfartøyene.
Selve ulykken som medfører oljeutslipp, innebærer også gasslekkasje som må håndteres på ulykkesstedet ved Såsteinen, utenfor Langesund.
Et Sea King-helikopter frakter de spesialtrente brannmannskapene med tungt utstyr fra land og ut til det svenske kystvaktfartøyet KVB 003.
- Batterier slår ut diesel: - Det er ingen revolusjon, men en evolusjon
Svensk metodevalg
Operasjonen tar tid. En og en sendes spesialtroppene ned til skipsdekket. Prosjektleder for Scope 2017, Stig Wahlstrøm, har ikke lagt seg opp i hvordan de svenske myndighetene skal få mannskap og utstyr om bord på LPG-skipet.
- Vi så for oss at de ville bruke mindre MOB-båter og entre skipet via egne leidere, sier Wahlstrøm.
De svenske myndighetene bestemmer seg for å teste ut overføring via kran og kurv. Operasjonen tar lang tid.
- Det hadde ikke vi lagt inn i vårt tidsskjema, sier Wahlstrøm. Det kan inngå i en nyttig erfaring, sier han.
Beredskapsdirektør Johan Marius Ly var heller ikke forberedt på svenskenes metodevalg.
- Vi har ikke slike kran- og kurvkapasiteter på våre fartøy, sier Ly. Han sier at det raskeste antakelig ville vært å sende spesialstyrken direkte til havaristen med helikopter, men at det er nyttig å sjekke andre metoder.
- Det kan tenkes at helikopter ikke alltid er mulig å benytte direkte til et ulykkesskip og da er det greit å ha trent på andre alternativer, sier Wahlstrøm.
Ny lekkasje
Etter rundt et par timers arbeid om bord på «Clipper Harald», er gasslekkasjen tettet og en slepebåt kan starte tauing av «havaristen» til en kai inne i Langesundfjorden. Der fortsetter spesialmannskaper med å sikre skipet og dykkere fra KVB 003 går i vannet for å sjekke skrogskader.
Et snaut døgn etter er Statens Havarikommisjon Transport (SHT), Sjøfartsdirektoratet og politiet om bord for å etterforske ulykken. Da skjer enda en «uforutsett hendelse» som gir redningspersonell nye utfordringer.
En ny gasslekkasje medfører at skipet må evakueres og personell som er utsatt for gass må renses. Nok e gang må spesialmannskap om bord for å ta seg av lekkasjen.
Mye popcorn
I øvelsesscenariet er det lagt opp til et utslipp på rundt 1.000 kubikkmeter tungolje, IFO 180. Det er cirka tre ganger mer enn det som slapp ut under Full City-forliset for åtte år siden.
Det medførte betydelig oljesøl på strendene i området, deriblant Kongshavn, en populær badeplass nær Langesund. Erfaringen fra aksjonen i 2009 satte fart i utvikling av mye nytt strandrenseutstyr.
Popcorn oppfører seg temmelig likt tungolje på vann og slippes ut for å se utbredelsen på vann. Både et norsk og et svensk overvåkingsfly sendes på vingene for å følge med hvordan vær og vind sprer "oljen" og hvor den kan nå land og sammenholde med oljevernmyndighetenes egen prediksjoner ut fra værdata og annen informasjon.