Allseas «Pioneering Spirit» er verdens største konstruksjonsfartøy, og måler 382 meter i lengden og 124 meter i bredden. Det betyr at Empire State Building er én meter lavere enn fartøyet er langt.
Det er fartøyet som har fått oppgaven med å løfte hele den 22.000 tonn tunge boreplattformen til Johan Sverdrup på plass på feltet – i ett eneste løft – noe som aldri er gjort før.
Løftet ble gjennomført i helgen, og det var dermed første gang en plattform er blitt installert ved bruk av denne teknologien. Etter forberedelsene var unnagjort tok selve installasjonsjobben kun tre timer.
Se flere videoer og bildeserie lenger nede i artikkelen.
- Hele den 22.000 tonn tunge plattformen skal installeres i ett eneste løft: Det er aldri gjort før
Sannsynligvis raskest
Den 22.000 tonn tunge stålkonstruksjonen ble i slutten av forrige uke overført fra lekteren den stod på, til verdens største tungløftfartøy, Pioneering Spirit. Deretter ventet en elleve timer lang tur ut til det ventende stålunderstellet på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen.
Etter forberedelsene var unnagjort tok selve installasjonsjobben kun tre timer. Installasjonen er sannsynligvis den raskeste i verden av et stort, ferdigbygget plattformdekk, opplyser Equinor i en pressemelding.
Dermed er nå den andre av i alt fire plattformer i første utbyggingsfase av Johan Sverdrup-feltet på plass.
– Dette er en viktig milepæl i installasjonskampanjen til Johan Sverdrup. Og kraftkablene til feltet ble rullet ut sist uke, og installasjonen av Norges største oljerørledning går så langt veldig bra, så dette går definitivt i riktig retning, sier Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup i Equinor i meldingen.
- Se problemplattformen seile inn fjorden til Stavanger: Over to år forsinket
Kan løfte 48.000 tonn
Fram til nå har man vært nødt til å bygge store plattformdekk i flere moduler. Ingen kranfartøy har vært i stand til å løfte mer enn 12.000 tonn i ett løft. Den helt nye løfteteknologien på Allseas-fartøyet Pioneering Spirit gjør det imidlertid mulig å løfte hele plattformdekk på inntil 48.000 tonn i ett løft.
Fartøyet kan dessuten installere plattformer i 3,5 meters signifikant bølgehøyde. Torsdag ankom skipet Klosterfjorden i Sunnhordland.
Da hadde det brukt de siste dagene på å gjennomføre prøveinstallasjoner i et treningsanlegg utenfor Nederland.
Det er første gang skipet brukes til installasjon av en oljeplattform. Tidligere har den fjernet to plattformdekk, Yme her i Norge og Brent Delta på britisk sokkel. I tillegg har det blitt brukt til rørleggingsarbeid.
– Det kommer til å foregå rolig og kontrollert, men jeg tror likevel det blir fantastisk spennende, uttalte Ståle Hanssen, som er ansvarlig for understell, installasjon og ferdigstillelse i Johan Sverdrup-prosjektet for Equinor, til Teknisk Ukeblad i forkant av løftet.
Slik så det ut da boreplattformen til Johan Sverdrup ble tatt om bord på verdens største konstruksjonsfartøy, Pioneering Spirit, i Klosterfjorden i Sunnhordland. Video: Equinor
Boreplattformen til Johan Sverdrup-feltet har de siste ni månedene tårnet over Haugesund ved Aibels verft. Torsdag forlot plattformen verftet. Video: Espen Rønnevik/Roar Lindefjeld/Equinor
Trykker på en knapp
Selve installasjonen er svært enkel. Nesten som å sette en diger legokloss oppå en annen.
– Ja, det er nesten så enkelt, helt forbausende enkelt. Det tar noen timer og er rolig og kontrollert, men det blir ikke kjedelig, sa Hanssen.
Selve installasjonen blir styrt av datamaskiner. Du trykker på en knapp og ser på at plattformen blir installert.
Planlagt siden 2014
Equinor har planlagt dette løftet siden 2014. Da ble beslutningen om å bruke metoden tatt, før fartøyet som skal gjennomføre oppgaven i det hele tatt var ferdig bygget.
Og egentlig var det en beslutning litt mot strategien som var valgt for prosjektet. Johan Sverdrup skulle være basert på kjente og utprøvde teknologier og løsninger, ikke teknologikvalifisering, fordi selskapet ikke ønsket å skape noen unødvendig usikkerhet.
I utgangspunktet skulle boreplattformen installeres på helt tradisjonell måte, delt opp i ulike moduler, på samme måte som stigerørsplattformen, som ble installert tidligere i år.
Men arbeidet som må gjøres på havet i Johan Sverdrup-prosjektet er stort. Det krever mer tid å gjennomføre oppgaver offshore enn å gjøre dem på land. I tillegg er det langt dyrere. For at ikke oppstarten skulle måtte utsettes på grunn av det tidkrevende arbeidet på havet, ble dermed fartøyet Pioneering Spirit gitt oppgaven med å installere boreplattformen.
Også de to siste plattformene på feltet skal installeres ved hjelp av Pioneering Spirit. Totalt sett vil bruken av fartøyer bidra til å kutte én million arbeidstimer i havet, ifølge Equinor. I tillegg kunne kostnadsestimatet i utbyggingsplanen reduseres med nærmere én milliard kroner.
Slik så det ut da Pioneering Spirit ankom Klosterfjorden. Video: Equinor
- Myndighetene krever økt utvinning på Sverdrup: Statoil mener metoden vil gjøre oljen mindre verdt
Knyttes til forborede brønner
Siden den kunne løftes hel, er boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet alt ferdigstilt, og hele 85 prosent ferdig uttestet.
Nå begynner siste fase med oppkobling og testing. Plattformen skal være klar til drift allerede i høst, og mot slutten av året begynner jobben med å knytte åtte brønner som ble forboret av den flyttbare boreinnretningen Deepsea Atlantic i 2016 tilbake til plattformen, opplyser Equinor.
– Vi ser fram til å ta boreplattformen i bruk, og planen er å ferdigstille de forborede brønnene mot slutten av året og videre neste år, for å gjøre oss klar for produksjon av første olje sent i 2019, sier Stig Åtland, leder for boring og brønn for Johan Sverdrup.
Deretter vil boreplattformen begynne selve arbeidet med å bore nye brønner på feltet, både som en del av første og andre utbyggingsfase på Johan Sverdrup. Totalt kan det bli snakk om så mange som 48 brønner.
- Equinor vet ikke hvor mye arbeid som gjenstår på Martin Linge: Regner ikke med det blir problemfritt