Ikea tar grep for å gjøre mer av transporten sin elektrisk. De tar nå i bruk elektriske varebiler for å redusere karbonavtrykket hos sin norske avdeling.
Målet er egentlig å kun bruke nullutslippsbiler for intern transport, hjemlevering og utleie til kunder innen 2025, men i Norge går det litt fortere enn mange andre steder.
Derfor begynner de nå elektrisk hjemlevering fra varehusene på Furuset og Slependen.
Her har de fått på plass varebiler fra Maxus, og Volkswagen e-Crafter, som med rekkevidde på rundt 200 kilometer kan levere til en betydelig andel av områdene rundt Oslo.
- Elscooter: Slik skal de gjøre Oslo til testlab for elektriske transporttjenester (TU Ekstra)
Hurtiglader på lasterampen
For å unngå nedetid har Ikea installert hurtigladere på lasterampen ved varehusene. Dermed kan bilene lades mens de lastes.
Flere av kundene deres handler på nett, og antallet hjemleveringer øker. Om alle leveringer skal gjøres med nullutslippbiler blir det derfor behov for mange biler fremover.
Før Ikea når 2025-målet sitt, er planen å sette i drift rundt 30 elektriske varebiler i Oslo de nærmeste årene, forteller Anders Lennartsson, bærekraftssjef i Ikea Norge.
– I takt med at utviklingen går mer og mer mot hjemlevering vil det trenges enda flere elektriske varebiler, sier han.
- Nyttekjøretøy: Nå kommer den store elektriske varebilen
Kommer til andre byer etter hvert
De fleste av Ikeas kunder bor i Oslo-regionen, så det er naturlig at man begynner der. Når de kommer til andre byer er et spørsmål han sier er vanskelig å svare på.
– Vårt mål er primært å få bilene til å begynne å rulle i Oslo-regionen. Når vi har kommet så langt kan vi også begynne å titte parallelt på de andre byene, sier han.
Han tror det kan gå et par år, men utelukker ikke parallell innfasing av elektrisk hjemtransport i andre byer også. Det fordi både Ikea og Bring skal lære seg hvordan optimal elektrisk varelevering fungerer, med tanke på kjøremønster, ruter og annet.
Sånn sett er Oslo et bra sted å lære, mener han.
På sikt ser han for seg at Ikea tar i bruk andre løsninger enn batterielektriske varebiler. Det kan være naturlig å se på hydrogen og biogass for eksempel. For alle hjemleveringer skjer ikke lokalt. Sitter du i Bodø og handler flatpakkede møbler på nettet, finnes det ikke noe Ikea-varehus i nærheten. Da skal det transporteres langt.
Bring kjører
Den transporten er det for øvrig ikke Ikea selv som gjør, men som nevnt Bring. Bilen er heller ikke utstyrt med Ikea-logo. Men Lennartsson håper at kundene får med seg at Ikea står bak tiltaket.
Det er en mangel på modeller i dag. Der forsøker vi gjennom Ikea globalt å gjøre noe for å fremskynde utviklingen og produksjonen av modellene.
Brings rolle er å være Ikeas tjenesteleverandør. Det er Bring som kjøper bilene og utfører leveringene. Men det er ifølge Lennartsson en utvikling de to aktørene har felles interesse av at skjer.
– Vi har snakket med dem om dette i noen år allerede, for å være tydelige på hva våre ambisjoner og mål er. Bring har mål om omstilling av sin flåte. Vi har funnet tonen sammen, og kommet til at vi ikke må vente til alt er på plass og tilrettelagt før vi begynner, sier Lennartsson.
Han sier at de håper at dette vil sende signaler til markedet om at det finnes aktører som er klare til å gjøre en rask omstilling.
- El-varebiler i Oslo: Nå skal pakkebudet ta med søpla tilbake
Oppfordrer aktivt til å utvikle el-varebiler
Det kan kanskje bety at det blir flere varebiler tilgjengelig. I dag mangler det en del varianter med elektrisk drift, ifølge Lennartsson.
– Vi savner de litt tyngre modellene elektriske varebiler med løftelem og større lastekapasitet, de finnes enda ikke på det norske markedet. Vi håper de skal komme i 2020 eller 2021. Det er veldig viktig for at vi skal kunne tilby utelukkende elektrisk hjemlevering, sier han.
Han sier at Ikea globalt aktivt jobber med å presentere sitt behov for nullutslippstransport overfor bilprodusentene.
Behovet globalt er rundt 10.000 varebiler i løpet av de neste årene.
– Det er klart at når man legger sammen hele Ikeas behov for varebiler blir det litt mer tyngde bak enn om det kun er snakk om Norge. Det er heller ikke snakk om en og samme modell, men mange ulike varebiler. Da øker sjansen for å være med og at de lytter til oss og kanskje fremskynder produksjonen, sier han.
Selv om Norge er langt fremme, trekker han frem at Ikea allerede har omstilt hele sin flåte i Shanghai til å bli elektrisk.
På sikt skal også leiebiler og Ikea-bussen bli elektrisk. Om det skjer før 2025 vites ikke, men Lennartsson sier at de jobber med mål om å få til dette i 2020.
- Elektrifisering av busser endelig i gang for fullt: – Vi har vært litt trege i Norge
- Les mer om elbil på TU Elektrisk.