Innlandet fylkeskommune vil snart lyse ut tre driftskontrakter, skriver fylkeskommunen i en pressemelding.
Driftskontraktene gjelder disse områdene:
Søndre Hedmarken-kontrakten omfatter 444 kilometer fylkesvei og vel 22 kilometer gang- og sykkelvei. Den dreier seg om fylkesveiene i Stange, Løten og deler av Hamar fra 1. september 2021 til og med 31. august 2026, med opsjon for fylkeskommunen på ytterligere ett år.
Valdres-kontrakten omfatter vel 612 kilometer fylkesvei og vel 16 kilometer gang- og sykkelvei i hele Valdres og deler av Nordre Land, Gausdal og Øyer. Kontrakten gjelder fra høsten 2021 til høsten 2027, altså i seks år. Det er opsjon på ett år til.
Solør-kontrakten handler om 635 kilometer fylkesvei og vel 18 kilometer gang- og sykkelvei i Åsnes, Grue og deler av Våler og Kongsvinger kommuner. Også denne gjelder i seks seks år, og har opsjon på ett år til.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel
Fire asfaltkontrakter
Innlandet skal snart også lyse ut fire kontrakter for asfaltering i fylket. Kontraktene er fordelt på disse områdene:
- Sørøstlige deler av Innlandet, kommunene i Sør-Østerdal, Solør, Glåmdalen, Sør-Odal og Nord-Odal.
- Samtlige fire kommuner på Hedemarken, samt Lillehammer, Øyer og Gausdal.
- Nordre del av fylket, altså Gudbrandsdalen nord for Ringebu og Østerdalen nordover fra Stor-Elvdal.
- Hadeland, Valdres og Toten.
Samtlige fire asfaltkontrakter gjelder for sommersesongen 2021.
I en av asfaltkonkurransene vil miljø være et av tildelingskriteriene i tillegg til pris, mens det i en av de andre kontraktene vil bli stilt krav om klimaregnskap, skriver fylket i meldingen.
Uværet: – Vurder om reisen er nødvendig