DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Innlandet: Snart går fem entreprenører igang med de nye driftskontraktene

1. september starter arbeidsdagen for fem nye driftskontrakter på fylkesveiene i gamle Hedmark og Oppland.

(Illustrasjonsfoto)
(Illustrasjonsfoto) Foto: Mählers
27. aug. 2020 - 13:08

Første september trer de første driftskontraktene i regi av Innlandet fylkeskommune i kraft. Da er det nye entreprenører som skal drive og vedlikeholde fylkesveiene i Gudbrandsdalen, Østerdalen og Rendalen med Engerdal og Trysil.

I en overgangsfase blir det fortsatt felles driftskontrakter for riks- og fylkesveier i fylket. Fra 1. september 2020 har Innlandet fylkeskommune egne driftskontrakter for fylkesveiene i fem av totalt 13 geografiske områder. For de øvrige åtte områdene blir det inngått nye driftskontrakter fortløpende fram til 2023.

Disse entreprenørene skal håndtere de fem nye driftskontraktene:

(Klikk på navnet på området for å se pristilbudene som ble gitt på hver kontrakt)

Hafjell Maskin: Sør-Gudbrandsdal (Lillehammer, Gausdal, Øyer og deler av Nordre Land, Ringebu og Sør-Fron)

Mesta: Nord-Gudbrandsdal (Nord-Fron, Sel, Lesja og deler av Dovre, Ringebu og Sør-Fron)

Bjørn Baastad: Rendalen, Engerdal og Trysil

Gjermundshaug Anlegg: Nord-Østerdal (Folldal, Alvdal, Tynset, Tolga, Os og deler av Stor-Elvdal)

Svevia Norge: Sør-Østerdal (Elverum, Åmot og deler av Stor-Elvdal) 

Flomskredgjerde stopper steinskred.
Les også

Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted

Færre konflikter

Innlandet fylkeskommune har laget nye maler for driftskontraktene.

– De nye kontraktene legger i større grad opp til at det blir betalt for faktisk utført arbeid, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune i en nyhetsmelding.

Innlandet fylkeskommune har også lagt opp til tett samhandling mellom byggherre og entreprenør i hele kontraktsperioden.

– På den måten håper vi det blir mindre konflikter mellom kontraktspartene. Vi har den siste tiden gjennomført samhandlinger med de nye kontraktspartnerne våre, og vi ser frem til å fortsette samarbeidet til det beste for trafikantene, forteller Riseng.

– Vi må bygge et samfunn som er robust overfor de endringene vi vet kommer, skriver ukas TU-spaltist. Bildet er fra Dokka camping, som ble oversvømt da ekstremværet «Hans» traff Østlandet for et år siden.
Les også

Klimatilpasning som sparer samfunnet penger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.