Første september trer de første driftskontraktene i regi av Innlandet fylkeskommune i kraft. Da er det nye entreprenører som skal drive og vedlikeholde fylkesveiene i Gudbrandsdalen, Østerdalen og Rendalen med Engerdal og Trysil.
I en overgangsfase blir det fortsatt felles driftskontrakter for riks- og fylkesveier i fylket. Fra 1. september 2020 har Innlandet fylkeskommune egne driftskontrakter for fylkesveiene i fem av totalt 13 geografiske områder. For de øvrige åtte områdene blir det inngått nye driftskontrakter fortløpende fram til 2023.
Disse entreprenørene skal håndtere de fem nye driftskontraktene:
(Klikk på navnet på området for å se pristilbudene som ble gitt på hver kontrakt)
Hafjell Maskin: Sør-Gudbrandsdal (Lillehammer, Gausdal, Øyer og deler av Nordre Land, Ringebu og Sør-Fron)
Mesta: Nord-Gudbrandsdal (Nord-Fron, Sel, Lesja og deler av Dovre, Ringebu og Sør-Fron)
Bjørn Baastad: Rendalen, Engerdal og Trysil
Gjermundshaug Anlegg: Nord-Østerdal (Folldal, Alvdal, Tynset, Tolga, Os og deler av Stor-Elvdal)
Svevia Norge: Sør-Østerdal (Elverum, Åmot og deler av Stor-Elvdal)
![Bildet viser en Actibump fallem i Bergen i 2020, men ikke det samme stedet som sykkelrittet fant sted. I gul vest fylkesordfører Jon Askeland, og på sykkel samferdselspolitker Marthe Hammer, som antakeligvis ikke veltet i fartsdumpen i forbindelse med at bildet ble tatt.](https://images.gfx.no/130x87/2722/2722025/LargeImage%2520(12).jpg)
Ny teknologi sørget for sykkelvelt
Færre konflikter
Innlandet fylkeskommune har laget nye maler for driftskontraktene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– De nye kontraktene legger i større grad opp til at det blir betalt for faktisk utført arbeid, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune i en nyhetsmelding.
Innlandet fylkeskommune har også lagt opp til tett samhandling mellom byggherre og entreprenør i hele kontraktsperioden.
– På den måten håper vi det blir mindre konflikter mellom kontraktspartene. Vi har den siste tiden gjennomført samhandlinger med de nye kontraktspartnerne våre, og vi ser frem til å fortsette samarbeidet til det beste for trafikantene, forteller Riseng.
![Ny E16 og Ringeriksbanen skulle etter planen møtes her, ved Sundvollen i Buskerud. Etter et par måneder på innbytterbenken, er dobbeltsporet nå tilbake i Nasjonal transportplan.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843275/fellesprosjektetringeriksbanene16_vegogjernbanekroksund_780.jpg)
Overkjører regjeringen – tar disse prosjektene tilbake i NTP