Tre entreprenører er med i konkurransen om å drifte riksveiene i Sunnfjord og deler av Sogn og Nordfjord, i kontrakten som heter 9305 Sunnfjord 2021-2026. Mesta leverte det laveste tilbudet, skriver vegvesenet i en pressemelding.
Ved fristens utløp hadde disse firmaene meldt sin interesse for driften av E39, riksvei 5 og riksvei 13:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Mesta | 248.759.764 |
Presis Vegdrift | 288.135.240 |
Veidekke Industri | 374.901.918 |
NB: Tilbudene er ikke kontrollregnet og evaluert. Veidekkes kronesum var opprinnelig oppgitt slik som Vegvesenet hadde skrevet den i pressemeldingen, men dette tallet ble rettet 13. april.
– Vi er fornøyd med deltagelsen i konkurransen. Det er store og seriøse aktører som er interessert i dette oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudet, og så tar vi sikte på at vi kan undertegne kontrakt med den nye entreprenøren snarest mulig, sier prosjektleder Lars Erik Karlsen i Statens vegvesen i pressemeldingen.
Uværet: – Vurder om reisen er nødvendig
Varer i åtte år
Kontrakten omfatter totalt 338 kilometer riksvei og 65 kilometer gang- og sykkelvei i kommunene Sogndal, Høyanger, Sunnfjord, Gloppen og Kinn.
Kontraktsperioden starter 1. september, og gjelder frem til høsten 2026. Hvis partene er enige, er det mulig å forlenge kontrakten med opptil tre år.
Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter
Miljøkrav
I denne kontrakten krever Statens vegvesen lavutslippskjøretøy for deler av bilparken. Målet er at utslippene fra Vegvesenets virksomheter skal halveres innen 2030.
– Videre har vi i denne kontrakten strammet inn på kravene til oppsamling av vaskevann før og etter tunnelrenhold. I vinterdriften ønsker vi å redusere saltmengden gjennom å bruke rett utstyr til rett tid, og ved økt bruk av værdata. Det skal bidra til at vi bruker minst mulig salt for å få best mulig effekt, sier Karlsen.
Kontraktsområdet har i alt 27 tunneler med en total lengde på 49 kilometer.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel