DRIFT OG VEDLIKEHOLD

NAF: I 2022 må det bli vanlige veiers tur

Regjeringen har lovet å redusere forfallet på fylkesveiene. - Veiene skriker etter vedlikehold. Vedlikehold og opprustning av de veiene vi har må bli en hovedsak i 2022, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Vedlikehold, rassikring og fornying må bli en hovedsak i 2022, mener NAF.
Vedlikehold, rassikring og fornying må bli en hovedsak i 2022, mener NAF. Foto: NAF
3. jan. 2022 - 09:07

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene alene står nå på mellom 70 og 100 milliarder kroner. I tillegg kommer et etterslep på rassikring av veinettet som det vil koste rundt 70 milliarder å utbedre, skriver NAF i en pressemelding.

– I distrikts-Norge er folk krystallklare på at de ønsker at vedlikehold skal prioriteres høyere enn i dag og foran nye, store bompengefinansierte veiprosjekter, sier Ryste.

Klimaendringene gjør behovet for økt innsats på veivedlikehold og rassikring enda større.

– Mer ekstremvær og økt nedbør vil føre til flere skredhendelser og at det raser på nye steder. Derfor haster dette. Bedre vedlikehold og rassikring henger sammen, og er viktig for folks trygghet på hverdagreisene, sier Ryste.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varsler en dreining i prioriteringene når ny Nasjonal transportplan legges fram 22. mars. Her foran Statens vegvesens bygg i Oslo.
Les også

Budsjettlekkasje: Regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier

Haster å utbedre forfallet

NAF mener det haster for regjeringen å levere på løftet om å redusere veietterslepet.

– Hvis regjeringen ikke er i gang innen kommunevalget og har lagt en god og forpliktende plan for hvordan de vil sørge for at vedlikeholdsetterslepet reduseres, vil nok Ap og Sps representanter i kommuner og fylker måtte svare for dette, sier Ryste.

Regjeringen har lovet å utarbeide helhetlige og forpliktende planer for å redusere vedlikeholdsetterslepet på riksvei og fylkesvei, i tillegg til å utarbeide en nasjonal gjennomføringsplan for rassikring.

– Forpliktende planer må på plass raskt, men kan ikke brukes som en sovepute. Arbeidet med bedre vedlikehold og rassikring på de mest utsatte veiene må komme i gang så raskt som mulig, sier Ryste.

En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt slår fast at kollektivtransporten er mindre konkurransedyktig mot bil enn for fem år siden
Les også

Ny rapport: Bilen tar innersvingen på kollektivtransporten

Populært å vedlikeholde

Da regjeringen ble enige med SV om statsbudsjettet for 2022 kom det inn 130 millioner ekstra til rassikring. Halvparten av disse pengene skal gå til det som kalles Rogalands farligste vei, riksvei 13 ved Lovraeidet-Rødsliane.

Gjennomslaget har skapt stor begeistring og saken får frem et viktig poeng, mener NAF.

– Satsing på sikre hverdagsveier er populært. Stavanger Aftenblad tok til ordet for å sette opp en statue over den politikeren de mente skulle ha mesteparten av æren. Det er ikke hverdagskost at pressen vil reise statuer av politikere, sier Ryste.

Willfred Nordlund, næringspolitisk talsperson i Senterpartiet (t.h). fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) og Runar Sjåstad, fiskeripolitisk talsperson i Arbeiderpartiet byr på en budsjettlekkasje
Les også

Fiskere får 500 millioner kroner i kompensasjon for CO2-avgift

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.