Navnet Brim er norrønt og betyr brytende bølge: Gründerne bak vil skape en miljøvennlig turistbølge i nord.
På Vestlandet har The Fjords og deres elektriske Future of the Fjords og hybridfartøyet Vision of the Fjords sørget for mer miljøvennlig turisttrafikk i Nærøyfjorden og Aurlandsfjorden.
Tromsø og Svolvær blir utgangspunkt for Brim.
Design
Den oppsiktsvekkende katamaranen er under bygging av Maritime Partner i Ålesund. Skroget, som er i aluminium, har Halfdan Endresen designet for minimal motstand i vannet.
Det spektakulære overbygget har store vindusflater, som den kjente designeren Einar Hareide står bak.
Katamaranen får plass til 140 passasjerer og skal i hovedsak seiles elektrisk, men har også hybridsystem med dieselgeneratorer som backup og eventuelt økt rekkevidde. Den skal klasses av DNV GL.
- Miljøbombe: Flere norske skip skrapes på strender i Asia
Norske leverandører
Styringssystemet, kalt Triton Hybrid-pakke, leveres av Brunvoll Mar-El fra Dalen i Telemark. Batteripakken kommer fra samme fylke og leveres av Grenland Energy i Skien, mens Servogear leverer propulsjonsutstyr og propeller.
Med en batteripakke på 800 kWh kan det 24 meter lange og 11 meter brede fartøyet seile i 10 timer i rundt 8-12 knop.
Hybridsystemet består av to Scania-motorer på 330 kW som kan gå på biodiesel. Ved behov kan fartøyet dermed gå i 20 knop.
Når fartøyet skal lades over natten, benyttes strøm de fleste havner allerede har tilgjengelig, nemlig 400V spenning med 125 A sikring. Denne benyttes allerede for å levere landstrøm til mindre fartøyer og hurtigbåter.
- Rapport: Skip kan erstatte 4.500 vogntog med fisk uten å bruke mer tid - sparer samfunnet 1 milliard kroner
Søkte miljøråd
Fokus på passasjerenes utsikt og miljøvennlighet har styrt konseptet, som er utviklet av gründerfirmaet Brim Explorer.
Selskapet er startet av islandske Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo. De har ikke selv inngående teknisk kunnskap om skip og fartøy.
De ønsket å gjøre noe med turistnæringens miljøimage og tok kontakt med noen som kan mer om miljøteknologi på skip.
– Da vi skulle i gang med konseptet hadde vi gode samtaler med spesialrådgiver Jan Kjetil Paulsen i Bellona, forteller Espen Larsen-Hakkebo.
– Bellonas kjennskap til miljøvennlig teknologi og norske leverandører var viktig i utarbeidelsen av konseptet. Det var slik vi kom i kontakt med flere av leverandørene våre, utdyper Larsen-Hakkebo.
Han tror de kanskje kunne bygget fartøyet billigere i utlandet, men ønsket å beholde mest mulig i Norge.
– Vi ønsker også å vise at det er mulig å realisere slike prosjekter i Norge. Ekspertisen på elektrifisering finnes jo her, påpeker Larsen-Hakkebo overfor TU.
Elektrisk sightseeing
Katamaranen skal ha tre daglige avganger fra Lofoten i sommerhalvåret og Tromsø i vinterhalvåret.
Planen er å operere fra Svolvær når båten er i Lofoten og Tromsø havn i Tromsø.
Fartøyet skal leveres i juli neste år og skal etter planen settes i turistvirksomhet i Lofoten fra 10. august 2019.
Utfluktene på 3-4 timer skal gi synsinntrykk og lydopplevelser. Fartøyet er utstyrt med hydrofoner (undervannsmikrofoner), og skal ha en undervannsdrone fra Blueye Robotics om bord.
Larsen-Hakkebo utdyper:
– Vi setter fokus på miljøutfordringene i havet gjennom audiovisuell læring.
Erstatter gamle fiskebåter
De to gründerne
og Espen Larsen-HakkeboProsjektet har fått støtte fra Enova på 6,8 millioner og lån fra Innovasjon Norge på 10 millioner. Kostnadsrammen er totalt 46 millioner kroner.