PROSJEKTER

Nye Veier prioriterer to nye strekninger

Styret i Nye Veier prioriterer E39 Ytre Ring i Kristiansand og E6 Sørelva-Borkamo i Nordland for utbygging.

Parti fra strekningen E6 Sørelva-Borkamo i Nordland.
Parti fra strekningen E6 Sørelva-Borkamo i Nordland. Foto: Nye Veier
17. des. 2021 - 08:18

En av strekningene kan bli over en milliard billigere, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Nordre Kjemåa bru slik den ble planlagt i  1829.
Les også

Kunststykket å legge sten på sten: Nå kan steinbrua stå i nye 200 år

Ytre Ring Kristiansand

Strekningskart over E39 Ytre Ring i Kristiansand. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Strekningskart over E39 Ytre Ring i Kristiansand. Illustrasjon:  Nye Veier

Muligheter for reduserte kostnader i prosjektet er grunnen til at E39 Ytre Ring prioriteres. Prosjektet ligger i Kristiansand og kobler sammen E39 fra vest med E18 fra øst. Det skal avlaste lokal trafikk, øke samfunnssikkerheten og sikre et effektivt riksveinett mellom Øst- og Vestlandet.

– Det har vært arbeidet svært godt med å snu alle steiner, finne besparelser og fremme ny reguleringsplan. Hittil ser vi at kostnadene i prosjektet kan reduseres med over en milliard kroner, forklarer Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland.

Nye Veier fremmer planforslag for det cirka ti kilometer lange prosjektet til våren, og håper på et vedtak i Kristiansand bystyre høsten neste år.

Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn.
Les også

Italiensk entreprenør avvist til milliardprosjekt

E6 i Nordland

E6 mellom Sørelva og Borkamo omfatter utbedring og bygging fra Sørelva nord på Saltfjellet ned til Borkamo i Saltdal kommune, en cirka 20 kilometer lang strekning. Den ble overført til Nye Veier i år, som følge av behandlingen av ny Nasjonal transportplan (NTP).

Oversiktskart over E6 Sørelva-Borkamo i Nordland. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Oversiktskart over E6 Sørelva-Borkamo i Nordland. Illustrasjon:  Nye Veier

Dagens vei er til hinder for et sammenhengende og effektivt riksveinett i regionen​, skriver Nye Veier.

Både nord og sør for denne strekningen av E6 er vei med relativt god standard, og som er bygget de senere år. Utbygging av Sørelva-Borkamostrekningen sikrer helhetlig og sammenhengende god europavei på en lang strekning i Nordland. Denne strekningen har høy ulykkesbelastning, er smal og svingete og har dårlig framkommelighet om vinteren.

Strekningen regnes som klar for prioritering fordi det foreligger tre vedtatte reguleringsplaner for strekningen​ (vedtatt i 2015, 2017 og 2020). Nye Veier har analysert planene og kommet til at de er gode, og at muligheten for å øke nytten eller redusere kostnadene​ er liten.

Nye Veiers adm. dir. Anette Aanesland. <i>Foto:  Liv-Unni Tveitane</i>
Nye Veiers adm. dir. Anette Aanesland. Foto:  Liv-Unni Tveitane

– Det er viktig for oss å komme i gang med modne prosjekter, og det er særlig hyggelig at vi allerede nå kan gå løs på en av strekningene vi fikk overført i forbindelse med NTP, sier Aanesland i pressemeldingen.

Krossobanen med Rjukan sentrum i bakgrunnen, 13. juli 2024. Statens jernbanetilsyn stengte to-tausbanen med umiddelbar virkning 19. juni.
Les også

«Svært bekymringsverdige» funn stengte taubane – får ikke nye deler før i 2026

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.