Penger fra norske verft og oppdragsgivere kan ha endt opp i Nord-Koreas atom- og missilprogram.
Det framkommer av dokumentarfilmen «Krigsskibets Hemmelighed» som Danmarks Radio (DR) – Danmarks svar på NRK – sendte tirsdag kveld.
Her avslører DR – ved hjelp av Teknisk Ukeblad – at det danske Forsvarets nyeste inspeksjonsfartøy «Lauge Koch» er bygget ved hjelp av nordkoreanske arbeidere.
Ifølge dokumentaren tyder alt på at pengene har gått fra Danmark, via Polen, til det nordkoreanske statseide selskapet Rungrado.
Rungrado er blant annet gjennom FN og amerikanske myndigheter kjent for å finansiere Nord-Koreas atom- og missilprogram gjennom inntekter de får fra å sende nordkoreanske arbeidere til utlandet – deriblant til Polen.
Rungrado er for øyeblikket rammet av sanksjoner på grunn av denne koblingen.
Dermed ser det ut til at danske skattekroner har bidratt til utviklingen av Nord-Koreas våpenprogram som for øyeblikket truer verdensfreden.
Det betyr i så fall at også norske penger har gått samme vei.
- Teknisk Ukeblad avslører: Norske selskap i europeisk slaveskandale
Ni norske skip
Bakteppet for de danske avsløringene om krigsskipet er Teknisk Ukeblads avsløring fra i fjor om at en rekke norske skip har blitt bygget av nordkoreanske arbeidere ved det polske verftet Crist i Gdynia, Polen.
Arbeiderne karakteriseres som tvangsarbeidere som har fått minimalt betalt og som må være utenlands på jobb i flere år av gangen.
Arbeiderne skal ha jobbet 12-timersdager seks dager i uken (før overtid), og skal i tillegg ha hatt begrenset bevegelsesfrihet.
En av arbeiderne omkom i en dramatisk og brutal brann inni skottet på det norske superskipet «Polar Empress», som delvis ble bygget på Crist-verftet av norske Kleven.
Dødsfallet ble først omtalt av den tyske avdelingen av Vice, i dokumentarfilmen Cash for Kim.
Teknisk Ukeblad fulgte opp saken for å finne ut om det kun var «Polar Empress» som ble bygget av nordkoreanske arbeidere.
Dokumentasjonen vi fant – kontrakter, samt kvitteringer for utført arbeid – viste at en rekke andre norske skip ble bygget ved hjelp av de nordkoreanske arbeiderne. Vi kunne knytte ti skip til kvitteringene. Ni av skipene var norske. Det siste var altså det danske krigsskipet «Lauge Koch» som nå er satt kraftig under lupen de siste dagene i Danmark.
- Da Wojciech (27) kom til Polar Empress-skroget lå det en brent sko på bakken: Nå har han fått skylden for dødsfallet
Forsvaret er ikke overbevist
De norske skipene er følgende:
- NB369: “Polar Empress” – eid av norske GC Rieber Shipping, operert av norske Dolphin Geophysical. Bygget av Kleven.
- NB69/2: “Artic Fjell”: Norske Artic Shipping
- NB305: “Blue Queen”. Bygget av Ulstein.
- NB306: “Blue King”: Bygget av Ulstein.
- NB371: OLIMPIC ‘Olympic Bibby’– Bygget av Kleven Vert AS, eid av norske Olympic Shipping
- NB302: “Island Venture”: Bygget av Ulstein, eid av norske Island Offshore
- NB374: “Rem Arctic” bygget av Kleven
- NB378: OLIMPIC ‘Olympic Nike’, bygget av Kleven
- NB373: ØSTENSJØ REDERI ‘Edda Freya’, Kleven Vert AS
I nesten ett år har et knippe danske journalister, fra både Danmarks Radio, Information og Ingeniøren, jobbet med å avdekke det nordkoreanske sporet knyttet til «Lauge Koch».
Saken – som først ble omtalt i danske medier på søndag – har vakt stor oppsikt i Danmark.
Opposisjonspolitikere krever full granskning av saken.
Det danske Forsvarets Materiell- og indkøbsstyrelse (FMI), som har bestilt inspeksjonsfartøyet, har ifølge avisen Information ikke ønsket å stille til intervju om avsløringene.
De uttaler likevel via e-post at dokumentasjonen som de danske journalistene sitter på, ikke overbeviser dem om at nordkoreanske arbeidere faktisk har jobbet på skipet.
FMI skriver til avisen at nordkoreanerne høyst har medvirket til prefabrikasjon av elementer til skipet. Kontrakten mellom det polske vikarbyrået og det nordkoreanske firmaet kan ha vært en rammeavtale som muliggjør at nordkoreanerne kunne jobbe på «Lauge Koch». Men det betyr ikke at de har gjort det, opplyser FMIs pressesjef til Information.
- DNV visste om nordkoreanerne: Det norske Veritas har delt ut minst 140 sertifikater til nordkoreanske sveisere
Vil ikke undersøke saken
Teknisk Ukeblad har gjentatte ganger over lang tid forsøkt å få klare svar – både fra det polske verftet Crist og deres underleverandør Armex som hyret nordkoreanerne gjennom Rungrado – på konkret hvilke skip de mener at nordkoreanske arbeidere har arbeidet på.
Det har de ikke ønsket å fortelle, og innrømmer kun at arbeidet har funnet sted på norske «Polar Empress» der den nordkoreanske arbeideren omkom.
Danmarks Radio har dog snakket med en rekke verftsarbeidere, både åpne og anonyme kilder – som forteller at de har jobbet sammen med de nordkoreanske arbeiderne på samtlige skip som var på Crist-verftet i det aktuelle tidsrommet.
Selv med dette – samt kvitteringene og kontraktene – ønsker ikke danske myndigheter å undersøke saken nærmere.
Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) har ifølge Information uttalt at det vil være helt skandaløst hvis det har vært tvangsarbeidere i Polen. Han vil dog ikke undersøke saken nærmere.
- Tvangsarbeiderskandalen: Polen måtte stå skolerett foran hundrevis av FN-delegater
Norske verft krevde full stopp
Da Teknisk Ukeblad avslørte de norske forgreiningene til saken i fjor tok både Kleven og Ulstein affære.
De var etter alt sigende ikke kjent med praksisen med de nordkoreanske arbeiderne på verftet, og krevde en umiddelbar stopp på praksisen da de ble gjort kjent med dette.
De krevde ikke bare at det ble slutt på dette knyttet til deres egne skip, men Kleven og Ulstein fortalte at det var uaktuelt med samarbeid med Crist dersom praksisen på verftet fortsatte i det hele tatt.
De norske kundene blir sett på som svært viktige for Crist, og praksisen opphørte kort tid etter.
Teknisk Ukeblad har forsøkt å få både Ulstein og Kleven i tale angående de siste avsløringene fra Danmark, men har ikke lykkes å få på plass kommentarer.
I en kort e-post fra Ulsteins kommunikasjonssjef Lene Trude Solheim, skriver hun følgende:
– Dette er helt ukjent for oss.
Siden har det ikke lykkes Teknisk Ukeblad å få kontakt.
- I fjor krevde Norge grundige undersøkelser av fire polske verft: Det har aldri skjedd før
– Har ikke kjennskap til dette
Ifølge dokumentasjonen Teknisk Ukeblad sitter på, er også Artic Shippings fartøy Artic Fjell, bygget ved hjelp av nordkoreanske arbeidere.
Ove Vilnes, administrerende direktør i Artic Shipping, sier at de har sett nordkoreanere «gå og tråkke» på flere verft de har vært på i verden.
– Men hvem som ansetter dem kjenner jeg ikke til. Jeg har bygd båter i Tyrkia, Polen, England, Holland og Tyskland. Det har vel vært en koreaner eller to overalt, men jeg har ikke peiling på noe mer. Dette er det verftet som styrer med.
Vilnes sier at de har såkalte turn-key-kontrakter, og at de ikke har noe som helst med prosessen å gjøre før leveransen er klar.
– Vi får nøkkelen når det er ferdig, sier han.
I en epost skriver han at de ikke har kjennskap til dette overhode, bortsett fra hva de har lest i media.
– Vi regner dette som uvedkommende for vårt firma, skriver han.
Teknisk Ukeblad har videre spurt hva de mener om at nordkoreanske arbeidere kan ha bygget Artic Fjell, men har foreløpig ikke fått svar.
- Mer bakgrunn: Nå blir det «rettssak» om de nordkoreanske arbeiderne