Neste generasjon vindturbiner blir omtrent dobbelt så store som de som er installert i dag, og bransjen har uttrykt en bekymring for hvordan de store konstruksjonene skal kunne installeres offshore.
Det er utgangspunktet for den nye generasjonen jackup-løfteskip fra Ulstein Design & Solutions og SeaOwl, kalt «SOUL».
Det nye konseptet er basert på et bredmaget skipsskrog med oppjekkbare bein plassert i et kryss-mønster, i stedet for «ett i hvert hjørne», det vil si to foran og to bak.
Med ett bein foran i baugen, ett akter og ett på hver langside, blir vekten på stålarrangement kraftig redusert, ifølge Ulstein, og skipet kan ta med større dekkslast.
- Full krise ved verftet: Forsvarets største skip ligger fortsatt i Sør-Korea
Velprøvd teknologi på ny måte
Ulstein og SeaOwl har utviklet skipet med tanke på installasjon av neste generasjon vindturbiner på 10-12 MW, det vil si dobbelt så store som de som installeres i dag.
En tungløftkran dreier om løftebeinet akter. Dermed får det lang rekkevidde og stor kapasitet.
Skipet kan bygges i ulike størrelser med transportkapasitet på tre eller seks 12-MW-turbiner. Effektiviteten vil også forbedres, hevder designerne.
Visekonsernsjef Tore Ulstein i Ulstein Group sier at utviklingen av det nye oppjekkbare fartøyet er det neste logiske steg i strategien om å utvide designporteføljen, og bli et ledende selskap i å bidra til mer effektive løsninger i offshorevindindustrien.
– Designområdet vårt i Nederland har solid erfaring innen tungløftdesign. I samarbeid med SeaOwls, som har lang erfaring fra jack-up-teknologi, har vi kommet fram til det nyskapende konseptet, som er basert på velprøvd teknologi, sier Ulstein i en pressemelding.
- Fra september kreves det i alle nye skip: Den norske løsningen er den eneste som er godkjent i USA
Bekymring i bransjen
Ifølge selskapet vil et vanlig konsept med to oppjekkbare bein akter og to forut sette begrensninger på størrelsen av fartøyet og dekkslast.
Erik Snijders, grunnlegger og administrerende direktør i SeaOwls, sier at størrelsesbegrensning var frustrerende for bransjen.
– Vi la merke til at dette skapte usikkerhet hos vindturbinprodusenter, -operatører og -installatører om hvordan man kan installere neste generasjon vindturbiner ettersom flytende fartøy ikke er et alternativ, sier Erik Snijders i meldingen.
– Dermed gikk vi tilbake til det optimale jack-up-designet, en firkanta plattform med beina spredd så mye som mulig. Ved å rotere plattformen 45 grader, får vi en naturlig baugform med to av beina og krana på fartøyets midtlinje, sier han.
Design-vrien åpner også for større operasjonsmuligheter.
– Denne tilsynelatende enkle 45-gradersvrien i designen åpnet for at vi også kunne gjøre en stor forbedring for hvordan skipet kan utøve arbeidsoppgavene sine. Med hovedkrana rundt beinet i akterenden av skipet, får vi en optimal rekkevidde på hoveddekket og med høy løftekapasitet over skipssida, sier Bram Lambregts, viseadministrerende direktør i Ulstein Design & Solutions BV.
- Industriaktører reagerer med vantro: Bestiller nye Kystvakt-skip basert på gammelt design