– Mens vi fortsetter å høste erfaringer i Oslo har det i fortsettelsen vært naturlig å se til resten av det geografiske området vi betjener, hvor operasjon i nye typer omgivelser kan gi selvkjøringsprosjektet et bredere læringsutbytte, sier Endre Angelvik, direktør for mobilitetstjenester, i en melding fra Ruter.
– Etter å ha vurdert et stort antall områder og strekninger i Viken har vi til slutt siktet oss inn på Ski som det mest interessante stedet sett ut ifra våre læringskriterier. Vi jobber nå sammen med Nordre Follo kommune i den videre planleggingen, sier han.
![Det norske hydrogenselskapet Hexagon Purus, åpnet fabrikk i Canada i 2023.](https://images.gfx.no/130x87/2848/2848299/Hexagon%2520purus%2520kontorer.jpg)
Millionstøtte til norsk batteriteknologi i Canada
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye internasjonale aktører blir med
Til neste fase av selvkjøringsprosjektet utvides samarbeidet med nye aktører. Gjennom en avtale fremskaffet av Holo er Toyota Motor Europe og den finske teknologibedriften Sensible 4 nylig innlemmet i prosjektet.
Avtalen åpner for bruk av Toyota-kjøretøy utstyrt med Sensible 4s programvare på det kommende transporttilbudet.
![](https://images.gfx.no/580x/2566/2566875/180926%2520Follo%2520fra%2520Luften-13.jpg)
– Siden oppstarten i mai i fjor har vi lært mye om hvilke teknologiske fremskritt vi er avhengige av for å kunne utvikle tilbudet. At vi nå har fått Toyota og Sensible 4 med på laget gjør det mulig for oss å ta et betydelig steg videre i piloteringen av selvkjørende kollektivtransport, og skape tjenester som er av enda større verdi for kundene våre. Vi er veldig spente på potensialet i dette samarbeidet og gleder oss til å komme i gang, sier
Angelvik.
![Trond Helleland (H) er medlem av stortingets Transport- og kommunikasjonskomite.](https://images.gfx.no/130x87/2832/2832440/32576082494_8067b63f43_o.jpg)
Frykter ny transportplan er «blottet for teknologiske fremskritt»
En del av STOR-prosjektene
Ruters utprøvning av selvkjørende kjøretøy gjennomføres i samarbeid med Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune, som delprosjekt under en større satsing kalt «Smartere Transport i Oslo-regionen» (STOR). Hensikten med STOR-prosjektene er å utnytte teknologiske fremskritt til å gjøre transport i Oslo-området enklere, mer bærekraftig og mer kostnadseffektiv.
Danske Holo er Europas ledende operatør av selvkjørende kjøretøy, med erfaring fra pilotprosjekter i fem ulike land. Selskapet står for driften av Ruters linjer med selvkjørende kjøretøy.
![Skap med udstyr blir sendt ned i kjelleren, hvor en mobil robot fra Oppent henter det og kjører det til en av de åtte avdelingene som er i drift på det nye supersykehuset i Køge i Danmark.](https://images.gfx.no/130x87/2832/2832635/Skjermbilde%25202024-03-12%2520kl.%25208.49.24%25E2%2580%25AFpm.png)
Danmark: Roboter på supersykehus kan kjøre 1400 skap hver dag