TRAFIKK OG ITS

Ruter skal i gang med selvkjørende busser i Ski fra høsten av

Etter å ha etablert to selvkjørende bussruter i på Akerhusstranda og Nedre Bekkelaget i Oslo i fjor, flyttes fokuset i år ut av hovedstaden til nye omgivelser – nærmere bestemt Ski i Nordre Follo.

Siden i fjor har linje 35, mellom Kontrasjkæret og Vippetangen i Oslo, vært betjent med to selvkjørende busser.
Siden i fjor har linje 35, mellom Kontrasjkæret og Vippetangen i Oslo, vært betjent med to selvkjørende busser. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
29. apr. 2020 - 14:32

– Mens vi fortsetter å høste erfaringer i Oslo har det i fortsettelsen vært naturlig å se til resten av det geografiske området vi betjener, hvor operasjon i nye typer omgivelser kan gi selvkjøringsprosjektet et bredere læringsutbytte, sier Endre Angelvik, direktør for mobilitetstjenester, i en melding fra Ruter.

– Etter å ha vurdert et stort antall områder og strekninger i Viken har vi til slutt siktet oss inn på Ski som det mest interessante stedet sett ut ifra våre læringskriterier. Vi jobber nå sammen med Nordre Follo kommune i den videre planleggingen, sier han.

Foodora
Les også

Se opptak: Testet takeaway-robot

Nye internasjonale aktører blir med

Til neste fase av selvkjøringsprosjektet utvides samarbeidet med nye aktører. Gjennom en avtale fremskaffet av Holo er Toyota Motor Europe og den finske teknologibedriften Sensible 4 nylig innlemmet i prosjektet.

Avtalen åpner for bruk av Toyota-kjøretøy utstyrt med Sensible 4s programvare på det kommende transporttilbudet.

– Siden oppstarten i mai i fjor har vi lært mye om hvilke teknologiske fremskritt vi er avhengige av for å kunne utvikle tilbudet. At vi nå har fått Toyota og Sensible 4 med på laget gjør det mulig for oss å ta et betydelig steg videre i piloteringen av selvkjørende kollektivtransport, og skape tjenester som er av enda større verdi for kundene våre. Vi er veldig spente på potensialet i dette samarbeidet og gleder oss til å komme i gang, sier
Angelvik.

Ebusco 3.0 har skrog av karbonfiber, som skal gjøre bussen atskillig lettere enn konkurrentene. Til forskjell fra mange andre busser har den også batterier i gulvet, slik at tyngdepunktet blir lavt. Men produsenten har store problemer med produksjonen og økonomien. Her er bussen i München.
Les også

«Banebrytende» elbusser skulle komme i fjor – nå er produsenten i kjempetrøbbel

En del av STOR-prosjektene

Ruters utprøvning av selvkjørende kjøretøy gjennomføres i samarbeid med Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune, som delprosjekt under en større satsing kalt «Smartere Transport i Oslo-regionen» (STOR). Hensikten med STOR-prosjektene er å utnytte teknologiske fremskritt til å gjøre transport i Oslo-området enklere, mer bærekraftig og mer kostnadseffektiv.

Danske Holo er Europas ledende operatør av selvkjørende kjøretøy, med erfaring fra pilotprosjekter i fem ulike land. Selskapet står for driften av Ruters linjer med selvkjørende kjøretøy.

Fremtidsforestillinger i film, litteratur og politiske dokumenter dreier seg ofte om ny teknologi.
Les også

Filmer og politiske dokumenter ble undersøkt: Ny teknologi er alltid med i fremtidsvisjoner

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.